sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

יהודית , " שהוא הרעיון המרכזי בהכרזת העצמאות ובמסורת המדינית הישראלית , עורר אצל רבים מבוכה ואי נוחות . " מדינת כל אזרחיה , " "מדינת היהודים , " " מדינת העם היהודי וכל אזרחיה , " " מדינה יהודית ודמוקרטית " - כל אלו ואחרים נעשו שגורים בפינו בגלל הקושי לקבל ואפילו להגות כלשונן את המילים " מדינה יהודית , " שבהן בחרו מייסדי המדינה . ובד בבד עם הוויתור על המושג בא גם ויתור על הרעיון שהוא מייצג : הרעיון שלפיו ישראל היא מדינה שנוסדה לשם תכלית מדינית מסויימת , והיא להיות כוח ריבוני הפועל לטובת ענייניו ושאיפותיו של העם היהודי בכללותו . מובן מאליו שתכלית מדינית זו אינה יכולה לשמש עילה לאי צדק כלפי לאיחורים , בין אם הם אזרחים ובין אם לאו . יחד עם זאת , מדינת ישראל לא הוקמה כדי להיות "נייטרלית " כלפי העמ היהודי . מן הרגע שתחדל להיות מדינה יהודית , שתפקידה לקדם את העניין היהודי , תאבד את נשמתה ואת טעם קיומה . כיצד אפשר להסביר את הנסיגה הזאת מן השימוש בביטוי "מדינה יהודית " ומן הרעיון שהוא מייצג ? גם אם הוא לוקה בהפשטת יתר , ניתן בכל זאת להציע את ההסבר הבא . בלהיטותו לעמוד בדרישותיהם של שכנינו הערבים , ויתר העם היהודי לא רק על שטחים , אלא גם על עקרונות במסורת המדינית הציונית שנתפשו כאבני נגף העלולות להפריע לנו בדרכנו לקראת יחסים טובים עם העולם הערבי ועם אוהדיו באירופה . אחד החשובים שבהם היה המושג "מדינה יהודית " והרעיון שהוא מסמל . מי שאינו מבין מיד במה מדובר , ראוי שישאל את עצמו את השאלה הזאת : בני שיחנו לוחצים עלינו ללא הרף שנכיר "מכרות הלגיטימיות של העם הפלסטיני " ושנסכים להקמת "מדינה פלסטינית . " כיצד ייתכן , אפוא , שבכל המגעים והדיונים שהתנהלו בעשורים האחרונים עם מדינות ערב , עם אש " ף והרשות הפלסטינית , ועם מנהיגי המיעוט הערבי בישראל , הדרישה להכיר " בזכויות הלגיטימיות של העם היהודי " או בזכותו של עמנו ל '' מדינה יהודית " נשמעה לעתים רחוקות כל כך ? קשה להודות באמת בעניין זה . הסיבה שהצד שלנו בדיונים אלו לא עמד על הכרה ב '' זכויות הלגיטימיות של העם היהודי" ולא תבע הכרה בישראל כ " מדינה יהודית " היא הידיעה הברורה שהערבים לא יקבלו זאת . הכרה ב"עובדת קיומה של מדינת ישראל" היא דבר אחד ; ככלות הכל , מדינה שיש בה רוב יהודי היום יכולה להיות מדינה שיהיה בה רוב ערבי מחר . לעומת זאת , קבלת הטענה שלפיה ליהודים יש זכות למדינה משלהם , ממש כפי שזכות זו עומדת לערבים - זה , כך אומרים לנו , כבר עניין אחר לגמרי . זו כבר ציונות , השקולה לגזענות . זו הרי תועבה מוסרית או תיאולוגית שלא תעלה על הדעת . החשש מפני הדעה הערבית בעניין זה הוא התוף והחליל שלצליליהם צועדת התרבות המדינית שלנו במשך שנות דור . חשש זה הוא שמכתיב לנו איזה חומר נלמד בשיעורי האזרחות וההיסטוריה בבתי הספר ; הוא העומד מאחורי הדרישה לבטל את חוק השבות ואת " התקווה ;" הוא העומד מאחורי נכונותנו להסכים שמעתה ועד עולם לא תדרוך עוד כף רגלו של יהודי בהר הבית . חשש זה הוא שמחק כמעט כליל את השימוש בביטוי "מדינה יהודית " מחיי הציבור שלנו . וחשש זה הוא שמנע , במשך

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help