sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

» ורם חזוני משיב : מבקרי אמנת כינרת , דוגמת אליקים העצני , רות וייס והרברט זווייבון , מסתייגים מן האמנה בטענה שהיא מוותרת על נכסים מדיניים חשובים בתמורה לאוסף אמירות חסרות ערך . לדעתי , מבקרים אלו אינם מעריכים נכונה את המתרחש בחברה הישראלית בשנים האחרונות , ומשום כך גם משמעות ההסכם עצמו נסתרת מעיניהם . כאחד ממחברי האמנה ומן החתומים עליה , אני סבור שאמנת כינרת היא הישג אמיתי . סעיפיה מכוננים מסגרת של עקרונות יסוד שמסביבה ? ולראשונה מאז מלחמת יום הכיפורים ב 1973 ניתן לאחד את מרבית הציבור היהודי בישראל . בשל כך , היא יכולה לשמש בסיס לניסיון לחלץ את עמנו מן הנסיבות הקשות שבהן הוא שרוי . כבר יותר משלושים שנה החברה הישראלית מפולגת בתוך עצמה ונגד עצמה . אידיאליסטים ואידיאולוגים של הימין והשמאל הצליחו לחלק את הציבור היהודי ביניהם , ואילו המרכז הציוני , אותו מחנה רחב ויציב שאפשר את הקמת המדינה , התמוטט . העובדה היא ששלטון מפא"י , למרות כל פגמיו , הצליח בשעתו להביא ללכידות ולשותפות מטרה שמדינתנו לא הכירה כמותן כבר שנות דור . נכון שרבים שאפו לחברה פתוחה יותר , תקינה יותר , מסורתית יותר , עשירה יותר - ובעצם , מה לא . ולחלק מאותם הדברים גם זכינו . אולם התפוררותו של אותו מרכז ציוני דומיננטי הביאה לנו דבר נוסף שרבים לא ציפו לו : תרבות של קרע פנימי , האשמות הדדיות ושנאה , שהרעילו את חיי הציבור שלנו והפכו אחדות מטרה אמיתית למשהו שכמעט לא יעלה על הדעת . ברם , השנים האחרונות שינו משהו בעניין זה . רצח ראש ממשלה נבחר ושלוש שנים של מלחמה מרה ברשות הפלסטינית ומחבליה שינו בהדרגה את תפישתם של יהודים רבים בנוגע לחיי הציבור במדינה . חלק מן הסיפור הוא אמנם כרסום באמיתות פוליטיות ישנות . היום רק מעטים בטוחים כפי שהיו פעם שמדינה פלסטינית תביא שלום , ורק מעטים בטוחים כפי שהיו שיישובים יהודיים ביהודה , שומרון ועזה יעניקו חוסן למדינה . אבל לצד ערעור זה של הנחות יסוד מקובלות , דומה כי התחדדה הראייה המדינית שלנו לגבי דברים אחרים . היום רבים כבר מבינים שאנו מתמודדים עם בעיות חמורות יותר מן השאלה מי צדק ומי שגה בוויכוחים של שלושים השנים האחרונות . מדינתנו נאבקת בה בעת באיום הטרור , בגל אנטישמיות גואה מחוץ ובסכנת התרסקות כלכלית מבית מערך מדיני שלא הכרנו כדוגמתו . והפילוג נעשה מותרות שהן מעבר ליכולתנו . כיום הצורך הדוחק ביותר הוא הסדר פנים יהודי שישקם את המרכז הציוני , ישים גבולות לריב הפנימי המתמשך ויאפשר לרוב המכריע של יהודים להתקיים יחדיו בפוליטיאה המתאפיינת במידה גבוהה של אחדות ושותפות מטרה . בספר שפרסמתי לפני כמה שנים , טענתי שהמכשול העיקרי להסדר כזה הוא דחיית המסורת המדינית הציונית - ובעיקר , הציונות כפי שפירשו אותה הנהגת מפא " י ושותפיה לממשלות ישראל הראשונות - בידי ההנהגה התרבותית של המדינה . רתיעה זו מכל דבר המזכיר את ייעודה היהודי ציוני של המדינה החריפה עד כדי כך שעצם המושג "מדינה

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help