sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

יהיו טבועים עמוק בלבו של כל אחד מאזרחי ישראל , מבלי שיהיה צורך לחזור ולהצהיר עליהם מחדש בהתרגשות . כמי שמתקשה להתנגד לסעיפי האמנה , הייתי רוצה להצדיק אותה דווקא לנוכח טענת המתנגדים . מי שטוען כי אי שיתוף האזרחים הערבים באמנה פוגם באיכותה הדמוקרטית רוצה בעצם את מדינת "כל אזרחיה . " אבל מדינת "כל אזרחיה , " המצטיירת לכאורה כמושג דמוקרטי מתקדם , תחזיר אותנו מאתיים שנים אחורה . מדוע ? מפני שעקב הבעיה הדמו גרפית מדינת "כל אזרחיה " תוליך בסופו של דבר - ובמקרה הטוב - למתן אמנציפציה ליהודים בתוך ארץ ישראל . במצב כזה , אם אתה יהודי חילוני , אולי עדיף היה להישאר באירופה . אחרי הכל , אומרים שיש שם אוכל טוב יותר . ואולם , גם תמיכה באמנת כינרת אינה צריכה לטשטש את חסרונותיה , ובעיקר את העובדה ששני היבטים מרכזיים של קיומנו הלאומי אינם זוכים בה לחידוד מספק . ראשית , האמנה מביעה אמנם תמיכה בעקרון המדינה היהודית , אבל חסרה בה הגדרה מוצלחת ומוסכמת בשאלת "מיהו יהודי . " בעניין זה קשה להתחמק מן העובדה שללא תשתית דתית - תהא זו אמונה ממש או רק הכרה בדת כמסגרת מאחדת יינטל העוקץ מהמדינה היהודית . באמרי "דת " אינני מתכוון למדינת הלכה , כמובן . דת יכולה לתפקד לצורך העניין גם ככותרת להיסטוריה , לתרבות או לאתניות משותפת . כך או כך , בסופו של דבר , רק סממנים דתיים יכולים לשמר את זהותנו היהודית . אבל שמירת הייחוד הדתי של היהודים חשובה לא רק משום שהיא מעניקה לנו מוקד של זהות , אלא גם מכיוון שיש בה כדי לגייס הכרה בינלאומית בחשיבות קיומה של המדינה היהודית . ההיבט השני שאין לו ביטוי באמנה הוא החלטה לגבי גבולות המדינה . היום ברור לכולם שלסוגיה זו יש לא רק חשיבות ביטחונית או מוסרית , אלא גם ממד דמוגרפי . אם יהפכו היהודים למיעוט בתוך גבולות ישראל , הקרקע תישמט - תרתי משמע - מתחת לתביעתנו להכיר בישראל כמדינה "יהודית ודמוקרטית . " בסיכומו של עניין , אמנת כינרת היא צעד משמעותי , משמח וחשוב קדימה . עכשיו צריך לשרטט גם את המסלול שבו אנו רוצים ללכת . אבי שילון תל אביב לעורכים , מאמר המערכת "אמנת התקווה " מגלה אהדה ליזמתם של נציגי עמדות שונות בציבור הישראלי לחבר אמנה משותפת . אכן , צודק הכותב בקביעתו כי מדובר במעשה מרשים , אפילו מעורר התפעלות , המעורר יותר משמץ של תחושה שהופקו לקחים אמיתיים מן השינויים שעברו על החברה הישראלית מאז רצח רבין , מן האירועים הביטחוניים בישראל ובשטחי יש"ע ומן הבעיות הכלכליות והחברתיות שהוויכוח עליהן ( ולא רק הוא ) מתנהל בצל שש שנות מיתון . אני מסכים עם טענתו של מאמר המערכת שיש באמנה מעין "קאמבק " של החשיבה הציונית . הדברים שנכתבו נגד אמנת כינרת התמקדו תכופות בטענה שהיא "מימית " מדי , דהיינו , שהיא גדושה במשפטים רכים , מעורפלים , נטולי תוכן מוצק . אולם מי שיקרא באמנה , יראה

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help