sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ולרע , בדרך העיון ההלכתי . אך בדרכו זו לא שינה מאומה מדרכיהם של קודמיו בעולם המסורת של ישיבות ליטא . עמדתו ופסיקותיו לא נבעו מדילמה פנימית , ואין בהן בבואה של נפש שסועה ; אדרבה , הן מעידות על קו הלכתי קוהרנטי , הרואה בשינויים שהזמן גרמם אתגר ולאו דווקא איום קיומי . מצעירותו סבר הרב ויינברג ששומה על תלמידי חכמים להרחיב את השכלתם המסורתית בישיבה וללמוד את השפה והתרבות הסובבות אותם , כדי שיוכלו להחיל על המציאות החדשה את הכלים המסורתיים - התורה וההלכה . בדרכו כפוסק הלכה יישם את עמדותיו העקרוניות . כך , למשל , סבר כי השינוי שחל במעמד האישה דורש התייחסות והסתגלות הלכתית , ולפיכך התיר חגיגת בת מצווה לבנות . בהתאם לאותו הקו ביקש להתאים את ההלכה למציאות שיצרה הקדמה הטכנולוגית תפישה המסבירה , למשל , את עמדתו המקילה בנוגע לניתוחים שלאחר המוות . עם זאת , חדשנותו של הרב ויינברג אינה כרוכה בניתוק מוסרות ההלכה . ברוח זו הדיר הרב את עצמו מכל הקשור למנהגי הרפורמים מחשש שהללו יסיטו את היהדות ממסלולה מדורי דורות . השוני בגישתו של ויינברג לסוגיות אלו איננו תוצאה של כפיפות מאונס לתקדימים הלכתיים ואינו ביטוי של " נפש חצויה ;" הוא משקף גישה עקבית , שראתה ב " אמנציפציה הנשית , " כהגדרתו , תהליך שעשוי לקדם את האורתודוקסיה , ובמנהגי התפילה של הרפורמים הידרדרות במדרון חלקלק ומסוכן . אחד המאפיינים הבולטים של תשובותיו ההלכתיות של הרב ויינברג הוא האופן שבו הוא תופש את עצמו כסמכות הלכתית . הוא ראה בעולם הפוסקים מין סנהדרין וירטואלית שהוא אחד מחבריה . הוא מעולם לא ראה את עצמו כפוסק יחיד ולא כפה את סמכותו . הוא תמיד התחשב בדרך המלך של הפסיקה , המליץ להתייעץ בפוסקים מפורסמים אחרים והציע את דעתו כהשקפה נוספת אשר יש לתת עליה את הדעת . בסיכומו של דבר היה הרב יחיאל יעקב ויינברג פוסק נבון ומעשי , שחידש חידושים הלכתיים חשובים ומאלפים . ועם זאת אין לטעות במשמעות של פסיקותיו ולייחס לו "קרע " עם העמדה האורתודוקסית . נהפוך הוא . פועלו זה של הרב ויינברג דווקא משקף ומבטא בנאמנות את השקפת העולם המסורתית של עולם הישיבות הליטאי . יוסף יצחק ליפשיץ ירושלים לקח * 'הפדרליסט ' לעורכים , במאמר "לקחי 'הפדרליסט ' וההליך החוקתי בישראל" ( תכלת וו , סתיו התשס " ב / ו ( 200 מציגה רות גביזון את לקחי ועידת החוקה האמריקנית מ 787 ו , לקחים שאפשר , לדעתה , להשליך על מצבה של ישראל . אף שאני מסכים כמעט עם כל טענותיה , אינני מקבל את שני התפקידים שהיא מועידה לכנסת בתהליך החוקתי שעליו היא ממליצה . אני נוטה לפקפק ביכולתה של הכנסת להתאים את עצמה לגודל המשימה . ראוי לזכור שתפקודה הלקוי היה בעצם אחד

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help