sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ישראלים - רוח המקדמת ראייה חדשה של ההיסטוריה של הצד הערבי בסיפור . 1948 רוב הכותבים בספר לא ניסו לנפץ מיתוסים בהיסטוריוגרפיה הציונית , אלא כיוונו מבטם דווקא אל המיתוסים של ההיסטוריוגרפיה הערבית . אף על פי שאפשר , ובצדק , למנות שלושה מהכותבים בין ההיסטוריונים הישראלים החדשים , חמישה מן המאמרים בספר עוסקים באופן בלעדי באומות ערביות : הפלסטינים , המצרים , העיראקים , הירדנים והסורים . מקריאה מקיפה של הספר אפשר היה להסיק כי הוא ביקורתי יותר כלפי הערבים מאשר כלפי הישראלים . נראה שפורת טעה גם בהבנת הטענה כי בחינה ביקורתית של ההיסטוריה של אומה יכולה להיחשב "פריבילגיה של מנצחים . " הכוונה בדברים אלו אינה , כפי שסבור פורת , שהמנצח נהנה מן המותרות של כפיית הגרסה שלו על השיח ההיסטורי , אלא שהמנצח הוא לגיטימי דיו בעיני אזרחיו , ויש לו די ביטחון במוסדותיו הפוליטיים , כדי להתיר לחוקרים מקרבו לכתוב באופן ביקורתי על עברה של האומה . נראה לנו שעצם קיומה של "היסטוריה חדשה " בישראל מעיד על כוחה של המדינה , ושהעדר חירויות דומות בעולם הערבי משקף את חוסר הביטחון של המדינות הערביות . אולם במבט לאחור , נראה שהפרזנו בהערכת החירות שממנה נהנים היסטוריונים ישראלים בכתיבת היסטוריה ביקורתית . במקום שהשקפתם של ההיסטוריונים החדשים תהפוך לאורחו דוקסיה החדשה , היא נתקלת בהתנגדות אגרסיבית . פסילתם של ספרי לימוד לבתי הספר , הפרשה המכוערת סביב מחקרו של טדי כץ באוניברסיטת חיפה , ומאמציהם של עמיתיו של ההיסטוריון החדש אילן פפה מאותה האוניברסיטה להעמידו למשפט שדה כל אלו מעידים על מידה של חוסר סובלנות שאיש מאיתנו לא ציפה לה מהאקדמיה הישראלית . לאור הדברים הללו נראה כי המקבילות ששרטטנו בין העיוותים של ההיסטוריוגרפיה הישראלית והערבית של 948 ו עומדות לצערנו בעינן . יוג ' ין ל' רוגן אוקספורד מורשתו של יחיאל יעקב ויינברג לעורכים , במאמר הביקורת על הביוגרפיה של הרב יחיאל יעקב ויינברג כין שלם הישיבה לא 1 ררו 1 ר 1 קסיה המודרנית ( תכלת , 13 סתיו התשס " ג ( 2002 / מבקר יוסף וולף את מסקנותיו של מחבר הספר , מרק שפירו , שלפיהן נטה הרב ויינברג לאמץ את עמדתו של עולם ההשכלה המודרני על חשבון מחויבותו לעולם המסורת הישן . וולף אמנם מקבל את הטענה כי ויינברג חווה קונפליקט בין שני העולמות , אך הוא גורס שדילמה זו מעולם לא יושבה בלבו של הרב . מסקנתו של שפירו מצביעה לדעתו של וולף על כך שהוא לא העריך נכונה את הישגיו של הרב ויינברג כתלמיד חכם וכפוסק הלכה . אולם וולף , התוקף את העדר הרגישות של שפירו לעמדה האורתודוקסית בעולם המודרני , הוא בבחינת הפוסל במומו פוסל . הרב ויינברג בחר שלא להתעלם מן המודרניות והתמודד עימה , לטוב

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help