sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

בכל הנוגע ליחסים בין יהודים לערבים במדינת ישראל . הניתוח של שיפטן הוא דבר בעתו , אולם חסרה במאמרו התייחסות להיבטים הפוליטיים והחוקיים של הבעיה . ככלות הכל , בשנה האחרונה הצביעה הכנסת בעד הסרת חסינותו של חבר הכנסת עזמי בשארה וכן בעד תיקון סעיף 7 א לחוק יסוד : הכנסת ( תיקון . ( 35 על פי תיקון זה , רשימת מועמדים לא תשתתף בבחירות לכנסת ולא יהיה אדם מועמד בבחירות לכנסת , אם יש במטרותיה או במעשיה של הרשימה או במעשיו של האדם , לפי העניין , במפורש או במשתמע : תמיכה במאבק מזוין , של מדינת אויב או של ארגון טרור , נגד מדינת ישראל . תיקון זה מוסיף אפוא לחוק הקיים את העילה לפסילת מפלגה בגין תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל . אולם בצד זה יש בו עוד שני שינויים חשובים . הראשון שבהם הוא הוספת האפשרות לפסול מועמד ולא רק מפלגה ( באמצעות החלטה מיוחדת של ועדת הבחירות ובאישור בית המשפט העליון . ( שינוי נוסף נעוץ בניסוח החדש של הסעיף המדובר . עד לתיקון היו עילות הפסילה מנוסחות בחוק כך : א . שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי ב . שלילת האופי הדמוקרטי של המדינה ג . הסתה לגזענות כיום , אחרי התיקון , מנוסחות אותן העילות כך : א . שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ב . הסתה לגזענות ג . תמיכה במאבק מזוין , של מדינת אויב או של ארגון טרור , נגד מדינת ישראל יש להצטער על כך ששיפטן בחר להתעלם מן ההיבטים הפוליטיים של שינוי זה בחוק , מה גם שמאמרו יכול בהחלט לשמש לו סימוכין . התיקון המדובר התקבל ברוב גדול של חברי כנסת בחודש מאי השנה ( התנגדו לו חברי סיעת מר " צ וחברי הכנסת הערבים ) והתנהלו בעניינו דיונים סוערים הן בוועדת החוקה והן במליאת הכנסת . ברצוני להעיר שתי הערות בעניין קבלת התיקון המדובר . לטעמי , הורתו של סעיף 7 א בחטא . משמעותו הפוליטית והתרבותית היא השתקה של מיעוט והודאה בכישלון המערכת הפוליטית . יש להצר על צמצומו של "המגרש הדמוקרטי " כתגובה להתפתחויות פוליטיות ( כזכור , מלכתחילה נחקק סעיף 7 א כדי לפסול את רשימת 'כך ולמנוע ממנה השתתפות בבחירות . ( כל החלטה על כללי המשחק הפוליטיים , המהווים בעצם קביעה נחרצת של הזכויות והחובות של האזרח כלפי המדינה , צריכה להתבצע במבט על ולא מתוך תגובה למהלך זה או אחר . דווקא הסרת חסינותו של חבר הכנסת בשארה והעמדתו לדין היא תגובה נאותה למעשיו . הגבול הפלילי הוא הגבול הנאות לברר אד הוק את מידת הלגיטימיות של מעשה זה או אחר , וזאת מבלי לשנות את כללי המשחק של המערכת . קבלת התיקון לחוק יצרה חוסר ודאות פוליטית , שהרי לא ברור מיהם המועמדים או המפלגות התומכים ,

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help