sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

מהיותן אנטי בורגניות , אלא מכך שהן מממשות בפועל תהליכים פוסט קולוניאליים עמוקים של העולם השלישי . השאיפה לראות את מדינות העולם השלישי משתחררות מן השלטון הפוליטי הישיר של המעצמות המערביות הייתה חלק מן המצע הבסיסי של תנועות שמאל במאה העשרים . ברם , עם השלמת תהליך הדה קולוניזציה הפוליטי אימצו חוגי השמאל מצע רעיוני חלופי , שהדגיש את הצורך בשחרור העולם השלישי מן ההגמוניה הכלכלית והתרבותית של המערב . התנועות האיסלאמיות , שהציעו אלטרנטיבה חברתית ותרבותית כוללת למערב , נתפשו בעיני השמאל כביטויו המובהק של שחרור זה . אין ספק שמערכת הערכים של התנועות האיסלאמיות האלה אינה ערבה לחכו של איש שמאל ממוצע , ועם זאת היא נתפשת כבחירה אותנטית של העולם המוסלמי , הזכאי לאוטונומיה מלאה . התנועות האיסלאמיות הרדיקליות מודעות היטב לרטוריקה הפוסט קולוניאלית הזאת ואף משתמשות בה לצורכיהן . אולם נראה שהמכנה המשותף בין האיסלאם הרדיקלי לשמאל הרדיקלי אינו רטורי בלבד : תחושת הדיכוי בידי המערב אינה מליצה פוסט קולוניאלית ריקה , אלא מניע עמוק ורב עוצמה בפעילותן של התנועות האיסלאמיות הפונדמנטליסטיות . בדיוק בנקודה זו נרקמת הברית בין השמאל האירופי , הפתוח לתחושות הדיכוי הללו , ובין האיסלאם הרדיקלי המטפח אותן . את האנטי אמריקניות והאנטי ישראליות המשותפות לאיסלאם הרדיקלי ולחוגים רחבים בשמאל האירופי ניתן להסביר אפוא בהסכמה השוררת ביניהם בנוגע לדיכוי הקשה שסבל ( וסובל ) העולם השלישי בידי המערב . לא הסלידה מן הבורגנות אלא החזון הפוסט קולוניאלי המשותף הוא המחבר בין הצדדים . למרבה הצער , הסבר מסוג זה לא יהלום את מטרותיו של ברוקס . קל הרבה יותר לצאת למלחמה נחושה בטרור בשם ההגנה על הערכים הבורגניים של החברה האמריקנית , מאשר להודות בכך שעומדות מאחוריו תחושות אמיתיות של דיכוי . קשה לעכל את הרעיון שמבצעי פעולות טרור רצחניות הם בעצם , על פי תפישתם , קרבנות . אך אם המערב מבקש לא רק להילחם בטרור אלא גם להבין את מהותה של המערכה נגדו , עליו להיות מוכן להתמודד גם עם טענות מוסריות כבדות משקל בנוגע ליחסו לעולם השלישי . טענות אלו אמנם אינן מצדיקות את הטרור , אך יש לתת עליהן את הדעת בבואנו לעקרו מן השורש . שובל שפט ירושלים הח '' כים הערבים לעורכים , במאמרו בתכלת האחרון מנתח דן שיפטן את "זהותם החדשה של הח " כים הערבים " ( תכלת 3 ו , סתיו התשס " ג / . ( 2002 שיפטן מתאר את ההקצנה בדעותיהם של חברי הכנסת הערבים , מגמה שבאה לידי ביטוי בהסכמה הרווחת בקרב המנהיגות הערבית בדבר שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית , בהזדהותה של אותה המנהיגות עם אויבי המדינה וב " גילויי ההבנה" שלה לטרור . שיפטן מסיים את המאמר בנימה פסימית

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help