sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

להיות ל'ממלכת כהנים וגוי קדוש ' היא המסד של הזהות העצמית היהודית , מימי המקרא עד העידן המודרני , " וכן ש"אי אפשר למחוק מן הטקסטים המכוננים של היהדות את רעיון עם הסגולה . " אולם לביטויים שבהם שגיב משתמש יש משמעות דתית מובהקת , או לפחות הם נשאו משמעות כזאת בהקשרן המקורי . כהונה וקדושה הן מושגים דתיים במובהק . רעיון הסגולה מקורו באמירה שאומר האל לעם ישראל " והייתם לי סגלה מכל העמים" ( שמות יט : ו ) והוא נוגע , אם כן , למערכת היחסים המיוחדת של עם ישראל עם האל . הבחירה היא בחירה שהאל בחר , כפי שניתן לראות , למשל , בפסוק הזה : " כי עם קדוש אתה לה ' אלוהיך ובך בחר ה' להיות לו לעם סגלה מכל העמים" ( דברים יד : ב . ( פסוק זה כורך יחד את כל המושגים שהוזכרו . שגיב מנסה לתרגם את רעיון הבחירה לשפה חילונית ולדבר על "קהילה רוחנית ... שקיבלה על עצמה אתוס של שליחות ומצוינות רוחנית , " או על " תקווה להתעלות רוחנית ... שאיפה למצוינות ועל תחושת שליחות . " אולם מה בין שאיפה למצוינות , שהיא בוודאי מבורכת , וכן האמונה בגורל מיוחד , המשותפת כדברי שגיב לעמים רבים , ובין כהונה וקדושה ? האם תרגום זה אפשרי וניתן בכלל להצדקה ? אפשר שחלק מן החשדנות מקורה בעניין זה . היא עשויה אף להתעצם לנוכח הדברים ששגיב פותח ומסיים בהם - אירועי ועידת דרבן . אם אנו "לא נורמליים " כשם שהבריטים , הצרפתים , הגרמנים , האירים , הפולנים , הרוסים והיוונים אינם נורמליים , כיצד ניתן להסביר שדווקא אנו , בניגוד למדינות הרשומות לעיל , איננו מצליחים להתקבל כמדינה במשפחת העמים ? הניסיון לתרגם ערכים מן המסורת והתרבות היהודיות באופן שיישאו משמעות , ייקלטו , וינעמו גם לחכם של אנשים שאינם מאמינים , ניכר במאמרים רבים בגיליונות השונים של כתב העת , ונציין כאן כדוגמאות את מאמרו של יורם חזוני "המקור היהודי למסורת האי ציות המערבית " ( תכלת , 4 קיץ התשנ"ח / ( 1998 ואת מאמרו של יוסף יצחק ליפשיץ על השבת " ) מלאכת מחשבת , " תכלת , 10 חורף התשס '' א / ו . ( 200 אולם דומה שחייבים לערוך קודם כל דיון מתודולוגי ועקרוני בשאלת ההצדקה והמשמעות של תרגום זה . קשת האפשרויות בנושא מגוונת , החל מתפישתו של לייבוביץ ' שתרגום כזה הוא חסר שחר , דרך עמדתו של אחד העם שניתן לחלן לחלוטין את ערכי המסורת , עבור לביאליק וגורדון שרצו לאמץ מרכיבים דתיים בעולמם החילוני וכלה ברב קוק שראה יסודות דתיים וקדושים בערכים הנתפשים כחילוניים . בטוחני שיש עוד אפשרויות וגוונים שיפותחו אם יעסקו בשאלה זו בכובד ראש . אפשר שנקיטת מדיניות של עמימות מכוונת ביחס לשאלה יש בה יסוד קונסטרוקטיבי ; אולם אין להתעלם גם מן המחיר שהיא גובה . כאשר הכותב איננו מבהיר את עמדתו ביחס לשאלה הוא מסתכן בכך שתיווצר תחושה של ניכור וחשדנות בקרב חלק מן הקוראים . אב » קנאי ירושלים תכלת מזמין את קוראיו לשלוח מכתנים למערכת . כתובתנו : תכרת , דח י הקפידה 22 א , ירושלים . 93102 דואר אלקטרוני : . azure @ shalem . org . il המערכת עשויה לקצר מכתבים לפי הצורך .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help