sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

בידי דייניו סמכויות רחבות ביותר , המאפשרות להם לחרוג במקומות הראויים בעיניהם מן החוק הכתוב . זוהי אפוא דוגמה נאמנה לסוג שלטונם של הדיינים , המהווה לעתים תחליף לשלטון חוק ההלכה . ואולם , בצד קווי הדמיון שניתן למצוא בין מדיניות האקטיביזם השיפוטי מבית היוצר של בית המשפט העליון ובין מעמדו של הדיין ההלכתי , יש לציין גם שני הבדלים בסיסיים ומהותיים ביניהם : א . בשל אופייה של החקיקה הישראלית היא מזמינה לעתים קרובות השלמה באמצעות הפעלת שיקול דעת רב היקף מצד השופטים . אופי זה בא לידי ביטוי הן בשימוש מרובה במושגים עמומים ומעורפלים בלשון החוק " ) סבירות , " "צדק , " "תום לב " ועוד ) והן בנקיטת לשון לקונית ותמציתית במיוחד בדבר המחוקק . בשל תופעות אלו נוקט בית המשפט לעתים פרשנות יצירתית המיועדת למלא חללים פרשניים שהותירו נבחרי העם . ההלכה , לעומת זאת , מפורטת יותר לאין ערוך ומקפידה על ביטוי עמדותיה במידות מדויקות , בשיעורים פרטניים ובמושגים מדודים היטב . "כל מדות חכמים כן הוא בארבעים סאה הוא טובל בארבעים סאה חסר קורטוב אינו יכול לטבול בהן" ( בבלי ראש השנה יג ע " א . ( דקדקנות זו הייתה , כזכור , מטרה לחצי הלעג של יהודה לייב גורדון . מסגרת פרטנית כזאת , אף שהיא מניחה לדיין בדיעבד מקומות שבהם הוא רשאי לחרוג משורת הדין , מכוונת אותו מלכתחילה לפעול תחת מרות הדין ולא כתחליף לו . ואכן , בעוד שהדין הפלילי הישראלי נותן בידי השופט טווח גדול של שיקול דעת באשר לקביעת עונשו של העבריין המובא בפניו , ההלכה נמנעת מקביעת שיעורי מקסימום ומינימום לענישה והיא חותרת על פי רוב לקבוע ענישה מדויקת שהדיין כפוף לה מבחינה עקרונית . ב . בעוד שהתכונות העיקריות הנדרשות מן השופט הישראלי הן ידע משפטי ומזג שיפוטי , הדיין ההלכתי נדרש בראש ובראשונה להיות בעל מעלות מוסריות ייחודיות ולהיות מופת מוסרי לחברה כולה . כך , למשל , מגדיר יתרו את התכונות הדרושות לדייני ישראל : "אנשי חיל יראי אלוהים אנשי אמת שונאי בצע " ( שמות יח : כא . ( אכן , כאשר היושב על כס המשפט הוא מגדלור מוסרי במידותיו ובאישיותו , הדבר עשוי להפיג חששות רבים מפני שלטונם של בני אדם . חששות אלה מתחזקים כאשר השופטים ושאר האוחזים בכוח הפוליטי מתעטפים באיצטלה מקצועית בלבד , וסגולותיהם המוסריות הן כשל שאר האדם . דומני כי שתי תכונות אלו של הדין העברי - ירידתו הדקדקנית לפרטי פרטים וחתירתו לטיפוח דיינים בעלי סגולות מוסריות שהם דמויות מופת - הן העושות את "שלטונם של בני אדם " לאופציה רלוונטית במסגרת פעילותה של ההלכה העברית . תכונות אלו עשויות גם להעמיד אותנו שוב על הבעייתיות הכרוכה במקבילה הקיימת לכך במסגרת פעילותו של בית המשפט העליון בחברה הישראלית בת זמננו . בחברה רב תרבותית , שאין בה קונצנזוס לגבי סולם הערכים הרצוי , שבה השופטים הם לכל היותר משפטנים מקצוענים הנקיים מכתמים אתיים , אך בוודאי לא

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help