sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

בבית המשפט העליון , ביקורת המושתתת על דבריה של רות גביזון , מועלית הטענה כי בית המשפט העליון החליף את עקרון שלטון החוק בעקרון שלטון בני אדם . עקרון שלטון החוק דורש כי זרועות השלטון השונות , ובכללן הרשות השיפוטית , תפעלנה כנציגיו של החוק ולא כמתחריו ; אם לא כך יהיה , וזרוע שלטונית פלונית תפיק מתוך תוכה את הנורמות שעל פיהן תפעל , היא תיחשב בצדק כמי שמגשימה את שלטון בני האדם ולא את שלטון החוק . נכונותו של בית המשפט העליון להכריע בשאלות שאינן קשורות לפרשנות החוק פאר אקסלנס , תוך יצירה מודעת של מהפכה חוקתית בבית המשפט ולא בבית המחוקקים , מביאה , לטענת גורדון , לערעור אחד ממובניו הבסיסיים של ערך שלטון החוק , ולדבריה "במקום לחזק את שלטון החוק בישראל , החליף אותו בית המשפט העליון בשלטונם של בני אדם . " גורדון רואה בשלילה תופעה זו בשל תוצאותיה הלא רצויות ( אי ודאות משפטית , חוסר אמון במערכת החוק מצד הציבור , פוליטיזציה של השפיטה ועוד , ( אך יותר מכך יש בה פגם משום שאינה מתיישבת עם המובן הבסיסי ביותר של הרעיון הדמוקרטי , שעל פיו מקור סמכותו של החוק נעוץ ברצון העם ולא ברצון אליטה זו או אחרת . כאן , לעניות דעתי , ניתן לעשות השוואה פורייה ומעניינת בין מדיניות בית המשפט העליון לעמדת ההלכה היהודית . אנו עשויים למצוא כי דווקא מדיניותו האקטיביסטית של בית המשפט העליון תואמת תובנות יסוד הלכתיות מסוימות . ברם , חרף הקבלה מרתקת זו , עיון נוסף ילמדנו כי בין התשתית הערכית שעליה מבוססת דמותו של הדיין ההלכתי ובין זו של השופט האזרחי פעורה תהום . המודעות לתהום זו מעמידה סימן שאלה נוסף מעל תרומתה של המדיניות האקטיביסטית של בית המשפט העליון לשיפור איכות השלטון בישראל . העובר בין בתרי התלמוד הבבלי עשוי להתרשם כי הוא מפקיד בידי הדיין סמכויות רחבות ביותר , סמכויות החורגות בהרבה מן הפעילות הסדירה של החוק ההלכתי . למעשה , אם הדיין ינצל את הסמכויות המופקדות בידיו במלואן , ייווצר פער בין החוק ההלכתי , שייתפש פעמים רבות אך ורק כ '' חוק כתוב , " ובין "החוק הנוהג " בפועל . אזכיר בקשר לזה שתי דוגמאות מפורסמות . הדוגמה הראשונה לקוחה מדבריו הנודעים של רבי אלעזר בן יעקב , המעיד ( באמפתיה ובהזדהות ) כי הדיינים נוהגים לחרוג לעתים מן העונשים הקבועים בחוק ההלכתי : " שמעתי שבית דין מכין ועונשין שלא מן התורה " ... ( בבלי סנהדרין מו ע"א . ( על דוגמה שנייה , קונקרטית יותר , יכולים אנו ללמוד מן המעשה המובא בפרק השלושה עשר של מסכת יבמות . כאשר נדרש בית הדין להכריע בעניינו של אדם המכונה "פישון הגמל , " שאשתו ביקשה לעזבו , סטה בית הדין משורת הדין , החמיר עם האיש והקל עם אשתו . חז"ל היו ערים לכך שהדבר אינו מתיישב עם גופו של הדין , אך נימוקם היה נחיצותה של חריגה זו של הדיינים לצורך עשיית צדק עם אדם הנוהג באשתו שלא כראוי : " פישון הגמל במידה כפושה מדד , לפיכך מדדו לו במידה כפושה" ( בבלי יבמות קז ע"ב . ( אכן , התלמוד הבבלי נותן

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help