sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

דעה אחת מעניקה עדיפות לאידיאליזם , ללאומיות ולנכונות להקרבה עצמית , ואילו דעה אחרת מצדדת במטריאליזם ובסיפוק עצמי . חזון אחד קושר את ההווה לעבר ולעתיד , ואילו החזון האחר מעוגן בממד האחד והיחיד של ההווה . שגיב מיקם את הנושא שלו בהקשר של ההיסטוריה של הרעיונות , וכך התווה את הרקע שיאפשר לנו לבחון היטב את הנושאים האלה . לוויכוח המתקיים במסגרת החיים הציבוריים בישראל יש מקבילות בעולם המערבי , אבל הן מושתתות על מונחים שניסחו במקור אבותינו בארץ הזאת , מונחים שנעשו מאוחר יותר חלק מן המורשת התרבותית המערבית - ובייחוד החזון המרומם של שלמות מוסרית . דוגמה אחת היא שירו של ויליאם בלייק , " ירושלים , " שבו הוא כותב : לא אחדל ממאבק רוחני , אף לא תדע תךבי תנומה עךי נבנה את ירושלים באךמת אנגליה הנעימה . ברוח דומה תיאר גארט מטינגלי , היסטוריון של הדיפלומטיה בתקופת הרנסנס , איך התפשט באירופה של תחילת העידן החדש הלך רוח מוסרי שיצר את הבסיס לערכים המוצהרים של המדינה המודרנית בחיתוליה : "במערב הלטיני לא היה האידיאליזם עמדה שאימצו אותה במתכוון , אלא הנחה מוסרית בסיסית . אף על פי שהאדם ידע מראש שהמאמצים הגדולים ביותר שינקוט בכוחות עצמו יקרבו אותו אך בקושי אל השלמות המיוחלת , לא גרעה ידיעה זו ממחויבותו הנצחית לחתור לתכלית זו . התהום הפעורה בין השאיפה ובין ההישג הייתה חלק מן הסדר שהשליט האל בעולם . כמו בריות אחרות , גם הנסיכים והרפובליקות היו מועדים לחטוא ולשגות . ועם זאת , לא היה בכך כדי לבטל את תקפותן של הנורמות שעל פיהן נשפטה התנהגותם . באותו זמן טרם הועלתה הטענה שבעניינים אלה עשויה החברה להשיג יותר אם רק תצפה לפחות " ( מטינגלי , הדיפלומטיה של הרנסנס , עמי . ( 43 שני החזונות האלה משקפים אידיאלים של ארגון חברתי והתנהגות מוסרית שהעולם הנוצרי ירש מנביאי המקרא ונתן להם תוקף אוניברסלי . מה , לעומת זה , מבטאת המציאות של חיים "נורמליים ?" תיאור אחד אפשר למצוא בספרו של ויליאם ה ' שאף , הםסע שאי 11 תמר : אמריקה מאז מלחמת העולם השנייה , המציג את החברה האמריקנית בשנות השבעים של המאה העשרים עם כל הסתירות התרבותיות וה " בלקניזציה " החברתית שלה : הערכה רווחת הרבה יותר ... הייתה זו שתפשה את המשבר באמריקה כמשבר של ערכים תרבותיים וניוון רוחני . "במשך תקופה ארוכה במאה הזאת , " כתב דניאל ינקלוביץ , "האמינו האמריקנים שיש היגיון בהקרבה עצמית ... אבל כעת התעוררו ספקות . " לדברי ינקלוביץ , האמריקנים התכחשו לאתוס הישן של אחריות חברתית , וברוח האידיאולוגיה של השחרור אימצו בשנות השישים אתיקה חדשה של נהנתנות אישית . לפי הנתונים שלו , 70 עד 80 אחוזים מאזרחי ארצות הברית היו מוכנים עכשיו לומר : " תשכחו את המשפחה , שתלך לעזאזל המחויבות שלי לאחרים " ( עמי . ( 468

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help