sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ההתמקדות בארצי ובמוחשי , בהעדר כל יכולת ל"נעשה ונשמע , " הממשות היחידה שאופיר יכול להיאחז בה בעקבות הניתוח הפנומנולוגי שלו היא הרע , וממנה הוא מנסה לגזור את הראוי . יתרה מכך , הוא בונה "ממלכת רוע " של ממש , רוע שהוא מוצא בכל מקום , ברוח גישתו הביקורתית הפוסט מודרנית . אין פלא שגם תורת הפעולה שלו היא דסטרוקטיבית במובהק ועיקרה חבלה ומחאה . אמנם למען ההגינות ראוי להפנות למקום אחד בספר שלא צוין בידי שגיב , שבו אופיר מדבר באופן כללי ביותר על כך ש '' המחשבה המוסרית מוכרחה להיות מערכתית וגלובלית " ומציע בהתאם לבנות צורה פוליטית שתיתן בידינו את היכולת להשתלט מחדש על הטכנולוגיה , וליצור מבנה של קיום בצוותא , שיאפשר להרחיב את טווח ההתנגדות לשלטון שמוכן לייתר בני אדם וכדומה . אולם אלה דברים כלליים ביותר , ועיקר תשומת הלב , כפי שכותב שגיב , ובצדק , מופנית לחבלה ולמחאה . בהקשר זה ההשוואה בין אופיר ובין הוגה הדעות הצרפתי יהודי עמנואל לוינס מאירת עיניים . שגיב מצביע על כך שאופיר אינו מקבל את נכונותו של לוינס להתפשר עם אינטרסים לא אתיים כדי להגשים את המוסר במציאות . ואולם בעיניי , ההבדל היסודי הוא בדיוק בנקודה שבה הפילוסופיה של לוינס איננה רק צרפתית אלא גם יהודית . אופיר נוטל מלוינס את יסוד המחויבות הטוטלית ל"אחר . " אולם לוינס מכונן את תודעת המחויבות לאחר כביטוי של יחס המחויבות לאחר המוחלט , הטרנסצנדנטי , שאחדותו היא מוחלטת , ובאמת קשה להבין כיצד גוזר אופיר מחויבות אלטרו איסטית שכזאת מן המצוי המוחשי . על כל פנים , ההבדל היסודי בנקודות המוצא של לוינס ואופיר הוא זה שמוביל לכך שגישתו של לוינס אופטימית וקונסט רוקטיבית הרבה יותר מזו של אופיר . שלא כפי שאופיר טוען , דווקא האמונה של לוינס גורמת לו שלא להסתפק בציפייה פסיבית למשיח , אלא להאמין באפשרות לחרוג מן ההוויה ולבנות עולם טוב יותר . ההכרה באיזשהו יסוד טרנסצנדנטי דווקא פתחה לפני יהודים את האפשרות לבחון באופן ביקורתי תופעות וערכים אנושיים , באשר הם סופיים . בכך ממשיך אופיר מסורת יהודית ביקורתית , אם כי לא מטעמה . אולם הצד השני של המטבע , צד שהוא דומיננטי לא פרוות במסורת היהודית , הנו היכולת והצורך להאמין במה שמעבר ל"כאן ועכשיו . " אמון זה , תום זה - הם התשתית ההכרחית לכל בניין ויצירה , לכל פרויקט המקדם את האנושות . אבי קנאי ירושלים נורמליות וציונות לעורכים , בדבר המערכת של אסף שגיב , "לא נורמלי " ( תכלת וו , סתיו התשס " ב / , ( 2001 המחבר מנתח את הפולמוס הישן בנוגע לשאלה אם צריך להיות למדינת ישראל ייעוד יהודי או ציוני מיוחד , או שמא עליה לוותר על שאיפה ממין זה לטובת חיים נורמליים . לא בישראל בלבד בא הוויכוח הזה לכלל ביטוי , אלא גם בחברות אחרות . אם לנסח זאת בפשטות , קיים מתח בין שתי השקפות מנוגדות :

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help