sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מוות . " באופן רגיל בני אדם הם חיים או מתים . ה " מוזלמן" הוא התרומה הנאצית המשמעותית ביותר , אם לא היחידה , לאנושות . הבעיה העיקרית של תורת המוסר , ובוודאי זו היהודית , היא להגדיר טוב ורע לאחר אושוויץ . הדרך להגדרת "טוב" עדיין ארוכה . את ה " רע " ניסיתי להגדיר לפני עשרות שנים : ביהדות יש תרי '' ג מצוות . לאחר אושוויץ אנו מצווים במצוות לא תעשה חדשה : אסור לנו לתת להיטלר ניצחונות שלאחר המוות . לא על יהודים בלבד חלה המצווה הזאת , אלא על כלל האנושות . אמיל פקנה"ם ירושלים לעורכים , קראתי בעניין רב את מאמרו של אסף שגיב על ספרו החשוב של עדי אופיר לשון לרע . אין ספק שהופעתו של הספר היא אירוע חשוב בחיי הרוח ובשיח האינטלקטואלי בישראל ועל כן הקדשת מאמר שלם בכתב העת לעיסוק בספר הנה מוצדקת ומבורכת . ברצוני להצביע על נקודת מבט נוספת לבחינת הספר , העשויה לשפוך אור על מקצת הסוגיות שעלו במאמרו של שגיב . עדי אופיר מדגיש שחיבורו "נחשב ונכתב בעברית , " ושאין מדובר ב " חיבור בפילוסופיה צרפתית . " אולם האם ניתן לראות את תוכן הגותו של שטיינר כמשתלב במסורת ההגותית העברית , או שמא הוא קרוב יותר להגות הצרפתית ? בקראי את הספר נזכרתי באגדה מפורסמת מן התלמוד הבבלי ( שבת פח ע '' א-ע " ב . ( על פי המסופר שם הטיח אחד הצדוקים באמורא רבא , כי עם ישראל הוא עם פזיז . זאת משום שבאופן תמוה , עם ישראל מיהר לקבל על עצמו בהר סיני התחייבויות שטרם שמע מהן , כפי שעולה מן הביטוי "נעשה ונשמע , " שבו המילה "נעשה " מופיעה לפני המילה " ונשמע . " בתחילה , טען הצדוקי , היה עליכם לשמוע , ורק אחר כך להעריך אם אתם מסוגלים לעמוד במחויבויות הללו ולהחליט , בהתאם לכך , אם לקבל אותן על עצמכם . רבא השיב כי עלינו , המתהלכים בתום ( במובן שלמות , ( נכתב ש"תומת ישרים תנחם , " ואילו על העמים האחרים , ההולכים עקלקלות , נאמר כי " סלף בוגדים ישךם . " במבט ראשון , שאלתו של הצדוקי מובנת עד מאוד , בניגוד לתשובתו של רבא . עם ישראל פעל באופן שנראה לכאורה בלתי רציונלי בעליל . ואולם דומה שבמענהו של רבא טמון מסר עמוק מאוד . התום של הישרים הוא עצמו זה שמנחה אותם , ואילו הסלף של הבוגדים הוא זה שמכשיל אותם . אדם או מערכת הפועלים אך ורק לפי כלל הפעולה " נשמע ונעשה , " בלא כל מתן אמון , בלא כל יסוד של תום , אלא אך ורק באופן ביקורתי , סופם ליפול ולהיחרב מסיבה זו עצמה . ממערכת כזאת אין שום סיכוי שיצמח משהו קונסטרוקטיבי . היא מכילה בתוכה יסוד הרסני . האם מישהו יכול לדמיין , למשל , מערכת יחסים בריאה ופורייה בין הורים לילדים , שאין בה יסוד מסוים של "נעשה ונשמע ?" דומני שזה בדיוק העניין שבו סוטה עדי אופיר - בעיניים פקוחות , יש לומר - מן ההגות היהודית . עדי אופיר מבקש להציג , כפי ששגיב מציין , תורת מוסר ארצית וחילונית רדיקלית , הנפטרת משיירי הטרנסצנדנטיות המלווים את הפילוסופיה המוסרית המודרנית . בעקבות

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help