sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

חברתיים וכלכליים מעשיים ; ואת רוחב האופקים האינטלקטואלי והניסיון האנושי החיוניים למנהיגות רוחנית . אם לא יכוון לימוד התורה לעיסוק בסוגיות אלה , נושאים שיש להם רלוונטיות לצרכים של בני אדם אמיתיים בני זמננו , יוסיף להישמע בזירה הציבורית רק קולם של החילוניות והאורתודוקסיה החרדית . ארבעים שנה לאחר שהביע ברקוביץ את דעתו בנוגע ליחס הבסיסי בין התורה כהתגלות אלוהית ל"חיים הממשיים , " הוא כתב את הדברים האלה , בנושא ההלכה ומדינת ישראל : ההלכה היא יישום התורה בחיים . אבל היות שאין בנמצא חיים באופן כללי , שכן לחיים יש תמיד צורה זו או אחרת ואנחנו שרויים תמיד בסיטואציה מסוימת ובתקופה מסוימת בהיסטוריה , יישום התורה פירושו יישום בסיטואציה מסוימת ובתקופה מסוימת . לתוצאה של התהליך הזה אני קורא יהדות הלכחיח . הדור שלנו היה עד לתמורה שהיא כנראה השינוי הרדיקלי ביותר בתנאי הקיום היהודי מאז חורבן הבית השני בשנים 70-69 לסה " נ ... בעת שמתרחשות תמורות מהפכניות בעולם ובמצבו של העם היהודי , יש להשיב לתורה את כוחה להשפיע . מעולם לא הזדקקנו ליכולת היצירתית של ההלכה ליישם את התורה במציאות היומיומית של הקיום האנושי כפי שאנו זקוקים לה בימינו ( לא בשמים היא , עמ י . ( 2-ו אני חושב שאפשר להגיד בביטחון שאליעזר ברקוביץ השתמש בביטוי הנפוץ "יהדות הלכתית " בשני אופנים מהפכניים . ראשית , על אף שהיא נובעת מהמחויבויות הבסיסיות של האורתודוקסיה , יהדות הלכתית על פי ברקוביץ היא יהדות שאינה מקבלת את ההגדרות המקובלות בנוגע ל"זרמים" ביהדות ; היא יהדות לא כיתתית , או נכון יותר פוסט כיתתית ; זו יהדות שמושא הדאגה העיקרי שלה אינו אידיאולוגיה או אפילו תיאולוגיה , אלא הדרישות הקיימות של התנאים הדינמיים של חיי העם היהודי . שנית , אף על פי שהיא מושרשת עמוק בחכמת התורה , מטרתה העיקרית של היהדות ההלכתית איננה מגננה מסורתנית על התורה מפני החיים , אלא היות כלי עזר בעיצוב יצירתי של המציאות האנושית . דב ברקוביץ שילה לעורכים , שניים משמונת המאמרים שנתפרסמו בגיליון האחרון של תכלת מוקדשים לרב אליעזר ברקוביץ : מאמר מאת דוד חזוני ומסה פרי עטו של ברקוביץ עצמו . אין להתפלא על כך , שהרי , כפי שכותב חזוני , הרב ברקוביץ עשוי "להיחשב ההוגה החשוב ביותר של המוסר היהודי בדור האחרון . " ועם זאת , לא זכור לי כי ברקוביץ המנוח זכה עד כה לטיפול כה נרחב ויסודי בכתב עת עברי . כיוון שברקוביץ אינו מוכר ברבים - הוא עלה לארץ בשנת 1975 ונפטר ב - 1992 חזוני מקדיש כמה שורות גם לתולדותיו . וכאן , בכל זאת , נתקלנו בהפתעה : הכותב אינו מזכיר כלל כי הרב ברקוביץ היה בשנות השמונים אחד משלושת חברי ועדת החקירה הממלכתית לחקירת רצח חיים ארלוזורוב . הוועדה הוקמה בשנת , 1982 ביזמת ראש הממשלה מנחם בגין , ופסקה

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help