sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בכתיבה שבמרכזה מחקרים אמפיריים מקובל להציג את המחקרים העכשוויים והמתקדמים ביותר כדי לבחון את התקדמות הידע בתחום . עם זאת , לא אחת דווקא מחקרים שנערכו בשנות השלושים של המאה , 20-ה שעל פי רוב הציגו נתונים איכותניים , ריתקו אותי וסיפקו לי נקודות מבט מעניינות ומרחיבות דעת יותר ממחקרים שנערכו בשנים האחרונות . בספר זה לא כבלתי את עצמי למחקרים של העשור האחרון . אדרבה , ניסיתי לדלות את הידע המחקרי-אמפירי הרב שנאסף בארבעת העשורים האחרונים בתחום ההתפתחות החברתית . בעוד שברחבי העולם נעשים מחקרים אמפיריים רבים מאוד בתחום ההתפתחות החברתית בגיל הרך , בעברית החומר בתחום זה מועט מאוד . עיקר החומר בעברית , מקורו בשנות הארבעים והחמישים בתנועה הקיבוצית , שהתעניינה ועסקה רבות בתחום . אולם , כמצופה , הכתיבה ברובה רוויה דיון בערכים , שעיקרו תיאורטי ומיעוטו אמפירי . מאז ועד היום לא חל שינוי בגישה זו , וכאמור המחקרים בעברית בתחום עדיין מועטים ביותר . סקירה שערכתי על עבודות לקראת תארים גבוהים באוניברסיטאות , שנכתבו בארץ בעשור האחרון בתחומי הפסיכולוגיה והחינוך , מעלה כי נכתבו עבודות רבות מאוד בתחום הקוגניטיבי , בתחום השפתי , בתחום ההורות , באוריינות בחינוך בבתי הספר ועוד . לעומת זאת , רק עבודות מעטות נכתבו בתחום הגיל הרך , הגיל שבו מתעצבים דפוסי ההתקשרות הבין-אישית ומתפתחים הכלים לתפקוד חברתי , ורק מיעוט שבמיעוט נכתבו בתחום ההתפתחות החברתית . שלושה גופים בארץ חוברים , שלא ביודעין ומכיוונים שונים , להתעלמות הכוללת מתחום ההתפתחות החברתית בגיל הרך : מערכת החינוך , מערכת ההוראה במכללות ומערכת ההוראה והמחקר באוניברסיטאות . משרד החינוך עומד לפרסם בקרוב תכנית לימודים מחייבת לגני ילדים בנושא האוריינות . תכנית לימודים מחייבת בתחום הבין-אישי חברתי אף אינה עומדת על סדר היום . הורים ומורים כאחד מבקשים כיום להתחיל להקנות קריאה וכתיבה כבר בגיל הגן . לימוד כזה עלול לבוא על חשבונו המדולדל ממילא של הלימוד הטבעי והחיוני לגיל הזה , דהיינו הלימוד החברתי וההתפתחות האישית . פיתוח מיומנויות חברתיות , דמיון , תקשורת , חשיבה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help