sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

דבר העורכות על התפתחות התהליך של התמחות בהוראה בימים אלה עדיין לא הושלם תהליך החקיקה של "חוק עובדי ההוראה בישראל . " חוק זה יחייב עמידה בהצלחה בדרישות שנת ההתמחות בהוראה כתנאי לקבלת רישיון לעיסוק בהוראה בכל מסגרות החינוך בישראל , ובכך יחזק את מעמדו של המורה כמקצוען . הרציונל של קיום שנת התמחות נובע מהתפיסה שתהליך ההבניה המקצועית כולל הכשרה אקדמית תאורטית ופרקטיקה בשדה . שלושה רכיבים עיקריים מאפשרים לממש רציונל זה : עבודה בתנאי אמת , כלומר בשכר ; השתתפות בתהליכי תמיכה במסגרת קבוצתית ובליווי אישי ; ועמידה בהליכי הערכה . אחרי כעשור להפעלת מערך ההתמחות בהוראה בישראל הולכות ומתבררות סוגיות שונות הקשורות בה : מהם תנאי הקליטה המיטביים בעבור המורה המתחיל ? האם מן הראוי שהחונך יתמקד בתהליך התמיכה בלבד או שמא גם הערכת המתמחה היא באחריותו המקצועית ? מה מקומם של בעלי תפקידים אחרים השותפים בהתמחות , כמו המנהל והמפקח ? מחקרים , דיונים , פורומים למיניהם , כנסים מקצועיים וכדומה עוסקים בסוגיות אלו ואחרות . שנת ההתמחות בעת הכניסה למקצוע ההוראה , מקורה בהמלצות ועדת עציוני , ועדה ממלכתית שהוקמה עוד בשנת 1979 לבחינת מעמד המורה בישראל ( דוח ועדת עציוני , . ( 8 : 1979 עריכת שינויים בהכשרת המורים בכיוון של אקדמיזציה של כלל המורים והפיכת ההוראה לפרופסיה הייתה הבולטת שבהמלצות הוועדה , והיא כללה הצעה להחיל את שלב ההתמחות בהוראה כשלב הכרחי בכניסתו של עובד ההוראה למקצוע ( הופמן ונידרלנד , . ( 2010 היישום בפועל של הצעה זו , שהייתה אז בגדר חזון , התחיל בראשית שנות התשעים , עם פיתוחה של התכנית "ליווי בקליטה" שיזם האגף להכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך . תכנית ניסוי זו ( חוזר מנכ"ל נא , 1 / ספטמבר ( 1990 הייתה בגדר רשות ולא חובה , והתבססה על מערכת של תמיכה , ללא תהליך הערכה לצורך מיון . המחקר שעקב אחר התכנית "ליווי בקליטה" סיפק מידע רחב על אודות המורכבות הכרוכה בתהליכי הכניסה למקצוע של עובדי ההוראה ( פלג , , ( 1997 והיה התשתית למודל של התמחות בהוראה שהמאמרים בספר זה דנים בו . שילובו של המתמחה בעולם המקצועי תלוי לא רק בהכשרה התאורטית והמעשית שקיבל , אלא גם בתנאי קליטתו בשדה העבודה ובתמיכה שמעניקה לו המערכת שהוא מתפקד בה . על פי תפיסה זו , ההתמחות נועדה לשמש גשר

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help