sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לרוב מבוהלים ומתוסכלים מהמורכבויות ומהאתגרים שהמפגש הראשוני עם ההוראה מציב לפניהם , מתאפשרת כאשר הלמידה בסדנה מעוגנת בפרקטיקה , אך מאירה גם את הפרספקטיבה של המחקר מעבר לפרקטיקה המיידית . שילוב זה מאפשר דיון ויצירה של עקרונות כלליים , תאוריות והפשטות . פעילויות אלו דורשות שהמנחים יהיו לא רק מורים מנוסים בבתי ספר אלא גם בעלי ראייה של אנשי אקדמיה , היכולים לחלוק בידע ולאפשר שיח ותובנות , שאינם באים לידי ביטוי במערכת עצמה בשל ד , להץ שהמורה נתון בו בזמן העבודה . לשם ההתמקצעות של המנחים נפתחו קורסים והשתלמויות של "הדרכה על הדרכה " למנחי הסדנאות עצמם , במכללות האקדמיות לחינוך ובאוניברסיטאות , ובקורס ארצי במכון מופ"ת . הסדנאות מבנות את הזהות המקצועית של המנחים ומסייעות בפיתוח היכולת הרפלקטיבית ככלי להתפתחות מקצועית לאורך כל החיים המקצועיים . השיח הרפלקסיבי על עבודת ההוראה , המאפיין את השיח בסדנאות , בחונכות ובליווי , הוא הכלי המרכזי להתפתחות בשלב הכניסה למקצוע . שיחה היא המכשיר המרכזי לשיתוף ברעיונות , בערכים , בדרכי הוראה ובניתוחם . באמצעות שיחות ביקורתיות יכולים מתמחים ומורים חדשים לפתח ולעדן דרכים ללימוד על הוראה ועל למידה . סוג השיחה שמקדם למידה , שונה משיחות רגילות של מורים , הרוויות אנקדוטות אישיות ודעות , והנשלטות על ידי נורמות של נימוס וקונסנזוס . דיון מקצועי פירושו תיאורים עשירים של המעשה , תשומת לב לעדויות , ובחינה של פירושים חלופיים ושל אפשרויות שונות . כשמורים לומדים לשוחח על הוראה בדרכים ספציפיות ומובנות ושואלים שאלות קשות את עצמם ואחרים , הם יוצרים הבנות חדשות ובונים תרבות מקצועית חדשה . במשך הזמן הם מפתחים תחושה עמוקה יותר של עצמם כאינטלקטואלים מעשיים , כחברים התורמים למקצוע וכשותפים בשיפור ההוראה והלמידה . לצד תהליכי התמיכה בחונכות ובסדנאות פותחו כלי הערכה להערכת המתמחה בעבודתו , כלי הערכה מעצבים ומסכמים . את תפקיד המעריכים ממלאים הצוותים הבית ספריים בראשות מפקחים ומנהלים ובהשתתפות החונכים . הדיכוטומיה בין תהליכי תמיכה לתהליכי הערכה מבטאת ראייה קצרת-טווח מבחינת הרצף הרחב להזדמנויות למידה למורים . מורים חדשים ומי שאחראים ללמידתם זקוקים לבסיס מוצק כדי לדעת מה הם עושים ואיך הם מתקדמים . זהו תפקיד ההערכה . הערכה ותמיכה מתמשכות נדרשות בתקופת ההתמחות בהוראה ולאחריה . אמנם תוצאות ההערכה הן גם כלי מיון - מי

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help