sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כי אם לא נגן על המולדת תבוא כליה על כולנו . כך הפכה ההקרבה לערך עליון , וכך נוצר המיתוס של הצבר הגיבור שהוא התשובה המוחצת ל '' צאן המובל לטבח . " בימי השואה ובימי הזיכרון עמדנו המומים נוכח גורל העם היהודי . הבנים רצו להיות צנחנים וטייסים , והבנות סגדו למנטרה "הטובים לטייס והטובות לטייסים . " מי שלא היה לה חבר קרבי חשה בושה . כאשר פרצה מלחמה ב , 1973 צבאו אלפי ישראלים שלמדו בחו " ל על שדות התעופה - מין פעולה אוטומטית מוטבעת בתוך צופן . האהבה למולדת הייתה חזקה יותר מהדאגה לעצמי . רבים מהם נהרגו ורבים נעשו נכים קשים לכל חייהם . חלומות של הגשמה עצמית בחו " ל נגוזו מול הצורך להציל את המדינה . הבושה שבקבלת סטיגמה של משתמט הייתה אז בלתי נסבלת . המנטרות הבאות מהמרחב החברתי מחלחלות באופן בלתי מודע לתוך חיי הפרט , והן אלה המכוונות את מעשיו ואת ערכו בעיני עצמו . כאשר יש איום על הערך העצמי אנשים מוכנים להקריב הכול כדי להיות ראויים בעיני החברה . מנטרות בעלות עוצמה המחלחלות במשך שנים לתוך המרחב החברתי , יוצרות הסוואה והסחה מפני דברים כואבים אשר קשה לעמוד מולם . הערכים שעליהם גדלו בני דורי אינם מתיישבים עם היותנו עם כובש . לכן זמן רב הייתה הכחשה של המציאות והמשיכה ההיאחזות במנטרות של גבורה והקרבה ושל מלחמת אין ברירה . הנרקיסיזם החברתי תרבותי מבוסס על אהבת הדומים לך והחושבים כמוך . ככל שהאידיאולוגיה חזקה יותר כך גדלה הנטייה להיות חלק מחברה ערכית וצודקת . העמדה הנרקיסיסטית החברתית מבוססת על ההנחה שהשונה ממני הוא נחות , רע , מסוכן . ככל שמתחזק הנרקיסיזם החברתי כך מתחזקת גם שנאת האחר עד הפיכתו לזר ולאויב . כאשר הנרקיסיזם החברתי חזק ומלכד הוא עומד מעל הנרקיסיזם האישי ודוחף להקרבה . אצל בני דורי נחלש והתפורר הנרקיסיזם החברתי לטובת הנרקיסיזם האישי . קשה לי להאמין שבני דורי היו צובאים היום על שדות התעופה כדי להציל את המדינה . מערכות הערכים עברו טלטלה . האינתיפאדות הכניסו לתודעה את עלבונו וכאבו של העם השכן . הדור שלי הוא דור טראומטי , שבע מלחמות ואובדנים . בני דורי רוצים שקט , ביטחון לדור הצעיר , רווחה כלכלית , הגשמה מקצועית וחיים טובים . רצח רבין הוא אירוע טראומטי שפורר את השמאל הישראלי . אנשים נאחזו בחיים האישיים , התייאשו ממעורבות חברתית ואף מאסו בה . אובדן האמונה וההתעוררות לתוך מציאות שלא הגשימה את הערכים שעליהם גדלנו הם היוצרים התפוררות והתכנסות אל תוך התא המשפחתי ואל תוך קבוצת חברים מצומצמת . זו חברה פוסט טראומטית שבחרה בהצטמצמות ובנסיגה מהמרחב החברתי . המתנחלים הם דוגמה לחברה שאמונתה וערכיה חזקים . אצל המתנחלים האידיאולוגיה חזקה ומלכדת . בחברה זו הנרקיסיזם החברתי חזק יותר מהנרקיסיזם האישי , הנכונות להקרבה היא גדולה . החברה חדורה בערכים יציבים היוצרים מכנה משותף חזק . המתנחלים רוצים לחיות בקהילות משלהם , לחיות באמונתם . כאשר האמונה מלכדת היא גם מוציאה החוצה את האחר , את השונה . המתנחלים מרגישים שהם מושיעים את המדינה , ויש בהם הסבורים שהמדינה בגדה בהם . מבחינתם , המדינה שאותה שירתו כל חייהם התנכרה להם . יש בהם שאף הכריזו שלא ירצו יותר לשרת ביחידות קרביות בצבא . זהו למעשה אי תרבותי , אי שאינו רוצה להתמזג בחברה הכללית ולהיות חלק ממנה . בסיטואציה שנוצרה הם אכן עוברים טראומה קשה , שסימניה נרשמים בלי ספק כחבלות ובפגיעות בחיי הדור הצעיר . בקרב בני דורי , בעיקר אלה הנוטים אל השמאל , אין הכרה בטראומות החברתיות שעברנו . יש ניסיון לשמור על סוג של פסיאודו מעורבות חברתית . גדי טאוב , ( 1997 ) בספר "המרד השפוף , " מתאר את הדור שלו כקורבן לדיקטטורה של הפוזה . וכך הוא כותב : "שכבה שלמה , הרואה את עצמה כאינטליגנטית , כמתוחכמת , פיתחה לעצמה נוסחת הישרדות . הנוסחה היא בעיקר נוסחת עמדה פוליטית 'נכונה . ' כמעט

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help