sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הרגשתי תחושה פיזית של בחילה כשראיתי אותן . שנאתי לראות את כל הפנים הפרברטיות האלה של הגזע הנחות . אל תכעסי עלי , לשנוא יהודים זו הייתה חובתו של כל מי שהשתייך ל . " 8 . 8 . החברה הנאצית שפעלה לפי פרדיגמה קיצונית שיבשה את יצר החיים . דרך התבוננות בתהליכים שהתפתחו בחברה פאשיסטית אפשר לחוש את עוצמת הלחץ שכל חברה מפעילה על אזרחיה - לחץ העלול לגרום להתעלמות מהאינטואיציה ולאובדן השכל הישר . לזוג גבלס - שר התעמולה הנאצי ואשתו - היו שישה ילדים . כאשר הצבא האדום נכנס לברלין , ומיד לאחר שהיטלר התאבד , נתנו בני הזוג גבלס לששת ילדיהם שיקוי מהול בציאניד . ששת הילדים מתו , ואז התאבדו בני הזוג . האהבה העיוורת למנהיג והערצת האידיאולוגיה חסמו את האינסטינקט האימהי . הגברת גבלס לא רצתה שילדיה יחיו בעולם שאינו ארי טהור . אריך פרום ( Fromm , 1956 ) לא נזקק לדוגמאות קיצוניות על מנת להבהיר סכנות מסוג כזה . הוא מגדיר לאומנות ופטריוטיזם כתופעות שאין בהן באמת אהבת הלאום ואהבת המולדת . ברגע שהאומה ניצבת מעל ההומאניות ומעל עקרונות של אמת וצדק , ברגע שהאומה משתמשת בכוח אלים כלפי אומה אחרת , אין פה אהבה . לדבריו , אהבת האומה שחסרה בה אהבת האדם באשר הוא , איננה אהבה אלא עבודת אלילים . אם נצא מנקודת מוצא זו של אריך פרום , נוכל להרחיק לכת ולומר שלא רק אהבת האדם באופן כללי נפגעת במצבים אלה , אלא גם אהבת העצמי והשמירה של האדם על חייו ועל זכותו לחיים . כשהאידיאולוגיה קיצונית מאוד היא גוברת על האינסטינקטים הטבעיים של היחיד . תופעה זו מנוצלת היטב על ידי אותם אידיאולוגים השולחים מחבלים להתאבד . כאשר הנפש לכודה בתוך חשיבה פאנאטית חד ממדית , אינסטינקט המוות גובר על אינסטינקט החיים . ספק אם המחבל חדור אמונה בחיים שלאחר המוות . נראה שהוא חדור במשאלות של ארגון הטרור , כשהוא שואף לרצות את שולחיו . הצעירים הללו הם קורבנות של אובדן העצמי והתמזגותו עם הקבוצה . המחבל המתאבד הוא דוגמה קיצונית למי שגבולות העצמי שלו נפרצו לחלוטין והתמזגו עם הארגון . וודי אלן היטיב לתאר תופעות אלה בסרטו "זליג . " זו קומדיה שהיא למעשה סאטירה חברתית חריפה . זליג הוא איש זיקית . הוא מתמזג עם סביבתו והופך להיות העתק של האנשים שעמם הוא מדבר ברגע נתון . צורתו מיטשטשת עד שהוא נבלע בתוך הנוף האנושי שבו הוא נמצא . תחת היפנוזה הוא מספר שכך הוא מרגיש בטוח . זליג הוא סוג של משל על הצורך החזק להשתייך ולהיות חלק מקבוצה , עד לאובדן הזהות . זליג הופך לכוכב תקשורת , לסלבריטי . נוצרת סביבו היסטריה המונית . באופן פרדוכסלי הוא הופך לדמות הבולטת ביותר בחדשות ומקבל כותרות ראשיות . דדך ניסיונו להיות אף אחד הוא נעשה מיוחד וייחודי . ההמונים הבאים להציץ עליו כעל תופעה חריגה הופכים בעצמם להמוני זליגים חסרי פנים וחסרי זהות אישית . הם נבלעים בקבוצה הסוגדת לתופעה שהיא המחלה שלה עצמה . ההמון הרודף אחרי כוכבים הופך בעצמו לחסר זהות ולחולה במחלה של ההתמזגות בקבוצה עד אובדן העצמי . על הזהות הישראלית ברצוני להתייחס להתהוות הבלתי מודעת של הזהות של בני דורי , הצברים ילידי שנות החמישים , אשר נולדו למציאות חברתית של התהוות מדינה - מדינה אשר קמה בזכות נחישות ואמונה . בתוך אותה התהוות יפיפייה ומרגשת של מדינה לעם היהודי , נשללה זכותו של עם אחר . אך בצעירותנו עובדה זו הוכחשה , ונדרשנו להקריב את חיינו במלחמות שנקראו בשם "מלחמות אין . "ברירה האמונה הייתה

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help