sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בלתי מודעת - אל הילדים , אשר נידונים להיות מופעלים על ידי אותן פרה קונספציות בלתי מנוסחות . הפליא לתאר זאת חיים גורי בשירו "ירושה : " האיל בא אחרון ולא ידע אברהם כי הוא משיב לשאלת הילד , ראשית אונו בעת יומו ערב נשא ראשו הסב . בראותו כי לא חלם חלום והמלאך ניצב — נשרה המאכלת מידו הילד שהותר מאיסוריו ראה את גב אביו . יצחק , כמסופר , לא הועלה קורבן . הוא חי ימים רבים , ראה בטוב עד אור עיניו כהה אבל את השעה ההיא הוריש לצאצאיו . הם נולדים ומאכלת בלבם . על עוצמת המרחב החברתי לילד הנולד לתוך היסטוריה טראומטית יש חופש מדומה להיות הוא עצמו . בעקבות תובנות אלה נוצרה ההכרה בדור שני ובדור שלישי לשואה . כנראה שאין יצור כזה הנקרא עצמי נקי ומלא , ללא השלכות וללא הכוונה נסתרת . ביון ( 2003 ) מדמה את ראשית החיים לנבואת האורקל מדלפי . האורקל מנבא מה יקרה לאדיפוס , ואדיפוס בונה את חייו צעד אחר צעד כחיים טראגיים , ומגשים את נבואת האורקל ללא רצונו וללא ידיעה מודעת . שולטים בו כוחות עצומים שאין הוא מודע לקיומם . ביון הוא היוצר שהרחיק לכת ביותר בדגש על כוחה של הקבוצה . בהקשר זה יש להזכיר פסיכואנליטיקאים נוספים שחקרו את עוצמתו של המרחב החברתי . יש לציין שבכל התיאוריות מופיע הפרט כמי שצריך להפעיל סוג של כוח נגד כדי לעבור תהליך אינדיבידואציה . כלומר , כדי שיישארו בידינו חלקים של עצמנו אנו אמורים לעמוד מול הכוחות הסביבתיים . וויניקוט ( Winnicott , 1965 ) הרחיב מאוד את מושג האימהות . הוא מדבר על האם הסביבתית , אותה אם הנושאת בתוכה - לטוב או לרע - את הכוחות והלחצים של סביבתה ומעבירה אותם אל הילד . כאשר הסביבה של ראשית החיים מספקת תמיכה ונענית לצורכי תלות במידה מספקת , יתפתח אינדיבידואל היכול להשתלב מבחינה חברתית אך בו בזמן גם מסוגל לשמור על מקוריות חשיבתו וגם להביע את הכוחות האגרסיביים וההרסניים שבתוכו דרך ערוצים יותר מתונים . כאשר הסביבה אינה טובה דיה , השתייכות ועצמיות אינן מתקיימות באופן בשל ; אז יופיעו הפרעות מסוגים שונים , לרבות פסיכוזות . בולאס , ( Bollas , 2000 ) אנליטיקאי בן זמננו , מרחיב את תיאוריית יחסי האובייקט . האם היא האובייקט הראשון ; הדיאדה אם ילד היא האובייקט השני ; האב היוצר משולש המכיל את הדיאדה אם ילד הוא האובייקט השלישי . בולאס טוען שקיים גם אובייקט רביעי , שהוא המשפחה כולה . בולאס

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help