sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מחשבות על ההתהוות הבלתי מודעת של הזהות חני בירן יום חשיבה מערכתי , שהתקיים ב . 11 . 2005 וו בכפר המכביה , ביקשו המנחים מהמשתתפים ^ B " ^? בקבוצת הדיון שבה השתתפתי להציג את עצמם ולציין לאיזה ארגונים הם שייכים . חלק מהאנשים פתחו במשפט : "אני שייך קודם כול לעצמי . " פרויד מתייחס בחשדנות לתשובות הניתנות ביחס לשאלות שלא נשאלו . הצורך להגיד " : אני שייך לעצמי " בלי שנשאלת על כך , הוא מעניין ביותר . עלול להיווצר הרושם שהמשתתפים אשר ענו על השאלה באופן ענייני כביכול אינם שייכים לעצמם . מצד שני אפשר לשער שאלה שהרגישו צורך לציין זאת , דווקא הם מחזיקים את החרדה ואת הספק אם אמנם הם שייכים לעצמם - אולי הם מנסים להגיד את היפוכו של הדבר ? השייכות לארגונים כל כך חזקה , בולעת , תובענית - עד שכאן ועכשיו אני רוצה להזכיר לעצמי וגם לעמיתים שלי שאני שייך לעצמי , ואל תיקחו לי את מה שנשאר לי מעצמי . לפי פרויד , ( 1925 ) לפנינו סוג של שלילה - negation - כלומר , הצורך להגיד "אני שייך לעצמי " משמעו אולי להגיד "אני פוחד שאין לי עצמי . " במחזה "כינרת כינרת , " שנכתב בשנות החמישים על ידי נתן אלתרמן , ( 1951 ) הקבוצה כינרת מעמידה למשפט חבר , אשר התגנב בלילה בשקט לקופת הקבוצה והכניס לתוכה סכום כסף שקיבל . אלתרמן מביא עד לאבסורד את הטוטליטאריות של הקבוצה . הוא מתאר איך בשיא הרצינות הוחלט שאיש זה הוא בוגד המטמא את ערכי הקבוצה , אשר בה הכול נעשה רק לאחר שהתקבלה החלטה קבוצתית . כאשר הפרדיגמה בשיאה , היא קיצונית . במקרה זה לפרט אין רשות לשום מעשה אישי , אף אם הוא חיוני ותורם לחיי הקבוצה אשר חיה בעוני גדול . אותו חבר התגנב בלילה לקופה , הכניס כסף לתוכה ומצא את עצמו נאשם בפשע . בדוגמה זו ראינו איך קבוצה משתמשת בכוח שלה במודע ובגלוי ; אנו יודעים שבמצבים רבים הקבוצה משתמשת בכוח באופן סמוי ולא מודע . בחיי קבוצה , בחיי ארגון ובחיי עם נוצרת במשך דורות רקמת חיים עדינה וסמויה , השוזרת את הפרטים אל תוך מארג אחד גדול שבתוכו מיטשטשים גבולות הפרט , עד שאכן אין הוא של עצמו . ברצוני להדגים תהליך זה דרך אירוע מחיי יחידה אחת בצה " ל . להלן אצטט קטעים מעיתון "הארץ " מ 6 . 5 . 2004 ו . הכתבה הופיעה תחת הכותרת : "חיילים ברפיח : מוכנים להיהרג כדי לאסוף את שרידי חברינו . " וכך נכתב בה . "שלשום , ליד מחסום סופה ממזרח לרפיח , עסקו חיילי גדוד 17 של בית הספר

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help