sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

נ ' קודת בתנועה המבט הלאומית המשתקפת היהודית בעמדתו מראשיתה של בתר . מאפיינת אולם , יש נטייה להציב שהייתה סימן קיימת שאלה מעל ניסיונם של כמה מדובריה האדוקים כיום להציגה בהתגלמותה המובהקת , האותנטית , של הרוח הציונית . שכן , עמדה זו לא הייתה הקול היחיד במקהלה הציונית ; למעשה , היא עמדה בניגוד לגישה הדומיננטית במחשבה הלאומית , שאותה הניעו שאיפות שנסקו הרבה מעבר ל"נרמול" העם גרידא . כנגד הקריאה להפוך את העם היהודי , כלשונו של הסופר מיכה יוסף ברדיצ ' בסקי , ל"גוי חדש , " יצאו אלה שסברו כי על המהפכה הציונית לשמר את תודעת הייחוד והייעוד הלאומי של היהדות , ולהעניק לה משמעות מחודשת במסגרתה . אחד הבולטים בין האישים האלה היה אחד העם , אשר הצביע על הברירה בין שתי האלטרנטיבות באופן חד וברור . לדעתו , ההכרעה המשמעותית שלפניה עומדת הציונות היא הכרעה תרבותית : "אם עתידים ישראל לחיות במדינתם על פי רוחם המיוחד להם , ולהחיות ולפתח את קנייניהם הלאומיים שנשארו להם לנחלה מן העבר , או שתהיה המדינה רק ' קולוניא אירופאית באסיה ' , קולוניא הנושאת עיניה וליבה רק אל ה ' מטרופולין' ומשתדלת לחקות בכל דרכי חייה רק את התכנית הבאה משם . " ( כל כתב אחד העם , עמ ' שכה ) ההשקפה שלפיה חייב הפרויקט הציוני לגלם , בצורה כזאת או אחרת , את התעודה הלאומית של העם היהודי , אפיינה גם את המנהיגים הפוליטיים והרעיוניים החשובים ביותר בתנועה הלאומית , לרבות בנימין זאב הרצל , דוד בךגוריון וברל כצנלסון . הרצל , מתבולל משכיל שהתפכח , סבר כי רעיון המדינה היהודית הוא הדרך לממש את הפוטנציאל המיוחד הטמון באומה היהודית . "באמצעות המדינה שלנו נוכל לחנך את עמנו למשימות שעודן מעבר לאופק שלנו , " הוא כתב ביומנו ב . 1895 "שהרי אלוהים לא היה מקיים את עמנו זמן כה רב לולא היה שמור לנו ייעוד אחר בקורות המין האנושי . " כתנאי למימוש חזונו , קרא הרצל לחיזוקה של התודעה היהודית המיוחדת בדרך של חזרה אל מקורות היהדות : דור שגדל בנפרד מן היהדות חסר את האחדות [ הפנימית ] הזאת ; אין הוא יכול להישען על עברנו ואין הוא יכול לשאת עיניו לעתידנו . לכן נתכנס שוב לתוך היהדות ולעולם לא נרשה עוד לעצמנו להיות מגורשים מן המבצר הזה ... גם אנו רוצים לפעול לשיפור התנאים בעולם , אבל רוצים אנו לעשות

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help