sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

השבת והיצירה לעורכים , במרכז מאמרו של יוסף יצחק ליפשיץ , " מלאכת מחשבת " ( תכלת 0 ו , חורף התשס " א , ( 2001 / הדן במשמעותה של השבת , עומדת הטענה שהשבת מגלמת שילוב ייחודי בין הפסיבי לאקטיבי : בין ההיבלעות המוחלטת של היחיד בטבע , ובין הניסיון האנושי להשתלטות כפויה על הטבע ולהפיכתו לאמצעי לביטוי כוחו ויחידיותו של האדם . על פניה , טענה זו נשמעת כעוד גרסה אריסטוטלית של שביל הזהב , שלפיו המעלה הטובה היא זו החומקת מהקצוות ומחפשת אחר האמצע . אך בחיבורה של הטענה האמורה אל מושג השבת מבקש המחבר לטעון טענה הרבה יותר רחבה , ומבקש בעצם להצביע על ייחודן של התרבות היהודית והתיאולוגיה שלה . אין הוא מסתפק בתיאור השבת ככלל האמצע שבין פסיביות לאקטיביות , אלא מנסה לומר כי התרבות היהודית כולה אף היא שביל זהב אריסטוטלי , בין האקטיביזם הכוחני של תרבות המערב מחד גיסא והפסיביות של תרבות המזרח מאידך גיסא . מובן שקיימת מידה של בעייתיות בהכללה הגורפת ( אין די באזכור דעותיו של דקרט בעניין הטבע , למשל , כדי לתאר את הגישה המערבית האקטיביסטית מיוון הקלסית ועד ימינו . ( ואולם , הבעיה האמיתית בטיעונו של ליפשיץ טמונה דווקא באופן שבו הוא מפרש את היחס בין האל לברואיו בתיאולוגיה היהודית כיחס של חיקוי . לפי טענה זו , הסיבה שברואיו של האל מקיימים את מצוות השבת אינה נעוצה בעצם האקט האמוני של קבלת עול הציווי האלוהי , שאין לו פשר רציונלי , אלא בניסיונם לחקות את היצירתיות של האל . המהלך התיאולוגי הזה מחוכם , אבל אינו בדיוק עובד . הוא מחוכם מכיוון שהניסיון לטעון שהחיקוי המדובר איננו חיקויה של דמות האל , אלא חיקוי של פעילותו , עוקף לכאורה את הקושי הטמון באיסור החד משמעי על עשיית פסל ותמונה בצלם האל איסור המבדיל את היהדות מהפגניות . ואולם , בסופו של דבר , הניסיון לפרש מושג זה דרך הפריזמה של אקט היצירה , מבלי להציגו גם ככרוך ביצירת דמותו של האל , אינו מצליח . הסיבה לכך היא שהציווי נגד חיקוי דמותו של האל הוא גורף . הוא חל לא רק על חיקוי של דמות , אלא גם על חיקוי פעולה . הנפרדות המוחלטת איננה מאפשרת חיבור בין האלוהי לאנושי - לא דרך הניסיון לגלם את דמותו ולא על ידי חיקוי שיקול הדעת שלו . אמנם ליפשיץ עצמו טוען בתוקף לייחודה של היהדות בדיוק בכל הנוגע להפרדה המוחלטת שהיא מפרידה בין האל לברואיו , אך בכל זאת הוא חורג מהפרדה זו באמצעות הצגת רעיון חיקוי האל במעשה היצירה . מלבד קושי מהותי זה , ברצוני להטיל ספק באפשרות לרתום את מושג השבת לביקורת על כשליה של התבונה האינסטרומנטלית , ביקורת שניסחו הוגיה של אסכולת פרנקפורט . נראה שהדמיון היחידי שיש בין שתי ההמשגות הללו הוא ששתיהן מזכירות את המושג " עבודה . " השבת אכן מורה על אי עבודה , על אי פעילות במהלך יום אחד

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help