sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

אלא רק בשאלות בנוסח "מה נהוג ומקובל - " ? אם בחברות אחרות , אם בחברה הישראלית ואם בקרב המומחים . מאחר שהנהוג והמקובל משתנה בהתאם לזמן ולמקום , ביסוס נורמות מוסריות על בחינה אמפירית של ההתנהגות הרווחת מוביל בהכרח לעמדה מוסרית רלטיביסטית , כלומר לזו הטוענת שכל התנהגות התואמת את הנורמות המקובלות בחברה היא מוסרית לבני אותה חברה . זוהי עמדה מסוכנת ביותר המכשירה בקלות יתרה פגיעה בבני אדם ורמיסה של זכויותיהם . טענה דומה ניתן לטעון נגד עמדות תועלתניות פשטניות המספקות הצדקה מוסרית לכל התנהגות המובילה ל"תוצאות רצויות . " האם יעלה על הדעת לטעון שהכאה " קלה " של אישה בידי בעלה היא עניין שיש לבדוק את הנורמה החברתית הנהוגה ביחס אליו ? האם יש מקום לערוך השוואה בשאלה זו בין החוק הישראלי ובין מערכות משפט אחרות ? האם יש מקום לעריכת סקרי דעת קהל בין הבעלים המכים ? האם ראוי לפנות אל המומחים ולהביא בחשבון טענות האומרות שהכאה קלה של האישה בנסיבות המתאימות מחזקת את התא המשפחתי משום שהיא מעודדת את האישה למלא את תפקידיה המסורתיים ? האם יש להביא בחשבון מחקרים המוכיחים כי שיעור הגירושים יורד בחברה שבה מותר לבעלים להכות קלות את נשותיהם ולכן יש בסיס מוצק לטענה שהכאה כזאת משיגה תוצאות הרצויות לחברה ? אם הילד הוא אדם בעל זכויות וזכאי להגנה על גופו , ועל כך אין ויכוח בדמוקרטיות המערביות , אזי הטיעונים האמפיריים מפספסים את הנקודה המהותית . ענישה גופנית של ילדים בידי הוריהם , קלה כחמורה , אסורה באופן מוחלט לא מפני שתוצאותיה גרועות , לא מפני שהיא אינה מומלצת על ידי המומחים ולא מפני שרובנו חושבים כך או אחרת , אלא מפני שהיא התנהגות מוסרית פסולה באופן עקרוני בכל חברה המקבלת את רעיון כבוד האדם ביחד עם ההנחה שילד הוא אדם . נראה לי שכאשר בית המשפט פונה בטיעוניו אל השאלות האמפיריות , הוא עושה זאת רק לאחר שקבע קביעה מוסרית מוחלטת בדבר ענישה גופנית , ורק כדי לתמוך בטענה שאינה צומחת מן ה " נתונים בשטח " אלא מתפישה עקרונית . בהקשר זה חשוב הציטוט שמביאה גורדון מדברי נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק : "אנחנו לא פוסקים לפי סטטיסטיקה של דעת הציבור . " בפסק הדין כותבים השופטים באופן חד משמעי , וגורדון מצטטת קטע זה , כי ענישה גופנית פוגעת בזכויותיו של הילד ובכבודו . בנוסף , קובעת השופטת דורית בייניש כי "חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו " הוא "מקור חשוב " לאיסור על ענישה גופנית , שהרי החוק אומר : "אין פוגעים בחייו , בגופו או בכבודו של אדם באשר הוא אדם . " הגנה על זכויות האדם אינה עניין לסקרי דעת קהל , אלא עיקרון דמוקרטי ראשון במעלה שכל פסיקה המקדמת אותו ראויה לשבח . גורדון טוענת שקיימים שני הסברים אפשריים לשתיקת הציבור אל מול פסיקה הפולשת באופן כה בוטה אל תחום חיי הפרט ופוגעת באוטונומיה של ההורים וב " זכות לחנך את ילדיך על פי הבנתך . " שתיקה זו , היא אומרת , נובעת

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help