sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הלאומי . למרות זאת הם שותפים לאידיאולוגיה קורבנית , באופן מודע או לא מודע . האידיאולוגיה הקורבנית מחזקת את החלוקה ל"אנחנו " ול"הם" nprrun , ( Berman , Berger & Gutman , 2000 ) מאוד את חוויית ה " אנחנו " סביב תכנים אופייניים , בנוסח : "פגעו ; "באבותינו "כולנו שותפים היום לסבל שעברו אבותינו ; "אז "עשו לנו ; "עוול "חובתנו לתקן את ; "העוול "זכותנו וחובתנו לתקן את העוול ההיסטורי ולהשיב את . "זכויותינו בכוחה של האידיאולוגיה הקורבנית לייצר תחושת אחדות רבה , המבוססת על חוויות של עוול וכאב אך גם על פנטזיות פרנואידיות ומשאלות תיקון תוקפניות . התוקפנות הופכת להיות מותרת , והיא מוצגת כתיקון עוון וכהגנה עצמית . ( גם הנאצים , אגב , הציגו את כיבושיהם ואת השמדת היהודים ובני עמים אחרים כהגנה עצמית . ביום הפלישה הנאצית לפולין הודיע רדיו ברלין : "מהיום בחמש בבוקר החלו כוחותינו להשיב [!!!] אש אל תוקפיהם הפולנים . (" מעשי התגרות תוקפניים אינם מזוהים ככאלה . כאשר התוקפנות מותרת מתגבר הרווח המשני של האידיאולוגיה הקורבנית , שעיקרו הפטור מן ה ית 00 מ 00 כלפי האחרים , ה " . "הם בנסיבות אלה התנהגויות של הרג וביזה זוכות לאמפתיה ולהבנה , ובמקרה הטוב - להכחשה . במקביל לאידיאולוגיה קורבנית תיתכן גם מנהיגות קורבנית . המנהיגות הקורבנית מתבססת על טראומות לאומיות , ומציעה את האידיאולוגיה הקורבנית כזהות מאחדת . המנהיג הקורבני מזכיר עוולות עבר ושואף לעורר פחד וזעם . וולקן מתאר את מנהיגותו של מילוסביץ' ( המנהיג הסרבי שהועמד לדין בבית הדין בהאג ) כמנהיגות העושה שימוש בקורבניות . ( Victimization ) ב 989 ו הוציא מילוסביץ' מקברו את ארונו של הנסיך לזר ( שנרצח במאה ה 4 ו , ( לציון שנת ה 600 למותו , והסיע אותו במשך שנה ברחבי סרביה כדי לעורר רגשות של עוול ונקם . והוא אכן הצליח להפיח מוטיבציה מלחמתית באנשיו ולגרום להרג של אזרחים רבים חפים מפשע . במקרים רבים המנהיג עצמו מתאר את עצמו כקורבן ואת גורלו המר כעוול שנעשה בידי אויבים . לא נוכל להימנע מלהזכיר את ישו , מחולל רב עוצמה של דת ושל תרבות , אשר בהתנהגותו ובדבריו היו גם מרכיבים מתגרים וגם הצעות להתייחסות אליו כאל קורבן . ולדוגמה הנה שני ציטוטים מתוך הברית החדשה : " ויאמרו היהודים ההמת ימית את נפשו כי אמר אל אשר אני הולך שמה אתם לא תוכלו לבוא . ויאמר אליהם אתם הנכם מן התחתונים ואני מן העליונים . אתם מן העולם הזה ואני אינני מן העולם הזה . " יוחנן ח' 22 " ויומר אליהם ישוע אמן אני אומר לכם אם לא תאכלו את בשר בן האדם ושתיתם את דמו אין לכם חיים בקרבכם . האוכל את בשרי והשותה את דמי יש לו חיי עולמים ואני אקימנו ביום האחרון . כאשר שלחני האב החי ואנוכי חי בגלל אבי כן האוכל אותי גם הוא יחיה בגללי . " יוחנן ו ' 53 עם כל התרומה התרבותית העצומה של הנצרות , אל לנו לשכוח את מעשי הרוע הרבים שנעשו בשמה . אנו סבורים כי דינמיקה חברתית קורבנית יכולה לשמש הסבר למעשים אלה . כמו כן נראה לנו כי יש מקום לראיית החברה הישראלית כחברה קורבנית . מעשי העוול שהיו והסבל הרב שנגרם עלולים לשמש ליצירתה של אידיאולוגיה קורבנית ישראלית . אידיאולוגיה זו יכולה לחבור למנהיגויות קורבניות וליצור מעגל של התגרות - תוקפנות - רווח משני - מלחמות -

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help