sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

רעים וחזקים ממנו יתגרה בסביבתו ויסכן את עצמו ( במקרה שתואר לעיל יכולנו לראות דוגמאות להתגרויות בסביבה . דוגמה נוספת בעלת משמעות תרבותית רחבה נביא בהמשך . ( סביר להניח כי ההתגרות היא תביעה להכרה באליטיזם המוסרי שלו ומחאה על עוול , ולעתים היא בעלת גוון נקמני : אתם נותנים לי להרגיש קטן וחסר ערך ? אז עכשיו אני אגרום לכם להרגיש כך ! נוסף לכך ההתגרות היא גם התנהגות קונטרה פובית . ההתגרות היא היפוך תגובה של פחד מן החזק : זוהי מחאתו של האדם כלפי עצמו , ביטוי של ביקורת האגו אידיאל שלו על פחדנות המלווה בבושה רבה . לעתים קרובות נמצא אצל האדם הקורבני הפנמות של דמות אב מפחיד ולא תומך , או היעדרות של אב . האדם הקורבני נמצא בקונפליקט עגום , שבו הוא יכול לבחור בין התגרות העלולה להסתיים בהתקפה עליו ובפגיעה בו לבין חוויה של בושה והשפלה בלתי נסבלת בעיני עצמו . נוסף להיפוך התגובה הזה פיתח האדם הקורבני פנטזיה גרנדיוזית של כוח . אלא שבמקום פנטזיה של כוח המופעל על אחרים הוא בונה גרנדיוזיות של כוח סבל . בעקבות כך הוא מספר לעצמו שהוא יכול לשאת הכול . סבלו של הקורבני הופך לחוויה של עמידות . ( endurance ) כוח הסבל נכנס כמרכיב של גרנדיוזיות . הפיתוח של העצמי הגרנדיוזי סביב כוח הסבל האישי עלול ליצור מוטיבציה מנוגדת לשמחת חיים . הנרקיסיזם נוטה להיות מזוכיסטי יותר ומאושר פחות . אידיאולוגיה קורבנית , מנהיגות קורבנית וחברות קורבניות קיימת הקבלה בין הפסיכואנליזה של היחיד לבין הפסיכואנליזה של הקבוצה , ( Bion , 1961 ) של החברה ( Freud , 1921 ) ושל הארגון . הופר ( Hopper , 2003 ) טוען כי תהליכי כאן ועכשיו , שם ועכשיו , כאן ואז , ושם ואז חוברים יחד תמיד , ובתוכם משתחזר העבר בהווה ; החברה מצויה בכל אחד מפרטיה , והפרט משפיע על סביבתו . אחד ממושגי המפתח העוסקים בהקבלה ובהוללות ההדדית בין הפרט לחברה הוא מושג הזהות הקולקטיבית . הזהות הקולקטיבית היא מושג שנלקח מהפסיכולוגיה החברתית . הוא מבאר את תפקידה של הקבוצה כגורם המספק מענה לצורך של היחיד בשייכות . כמאפיינים של הקבוצה שאליה משתייך כל סובייקט משמשות הקטגוריות החברתיות - שיש בהן כדי לתאר הן את הקולקטיב והן את הפרטים המרכיבים אותו . אדם משתייך לקבוצה לא רק בשל הצורך בשייכות כי אם גם בשל התרומה של הקבוצה לערך העצמי שלו ולדימויו העצמי , וכן בשל התמיכה הרחבה שהקבוצה והשייכות אליה מקנים לו במצבי איום . כלומר , לפרט צרכים עמוקים של שייכות ותחושת ערך , והקבוצה - הקיימת כיישות שהינה נפרדת מאוסף הפרטים המרכיבים אותה - עונה על הצרכים האלה . הזהות הקולקטיבית מורכבת , אם כן , מאותם מאפיינים רגשיים , היסטוריים , לשוניים ואידיאולוגיים שיש לכל אחד מחברי הקולקטיב . מאפיינים אלה מאחדים את הסובייקטים המרכיבים אותו קולקטיב ומשייכים אותו אליו . אחד המרכיבים החשובים ביותר של הזהות הקולקטיבית הוא המיתוס הלאומי . וולקן ( Vblkan , 1997 ; Volkan , 2004 ) טוען כי כל התרבויות בעולם מתחלקות לפי סוגי המיתוסים שהן בוחרות כמיתוס מכונן . הוא מבדיל בין המיתוס של הטראומה הנבחרת ( The chosen trauma ) לבין מיתוס התהילה . ( Glory ) התרבות של ארצות-הברית , למשל , מבוססת על מיתוס התהילה . התרבות הישראלית מבוססת , כנראה , על טראומות - כמו מצדה או השואה . בחברה חיים אנשים רבים ( לפעמים הם מהווים את רוב האוכלוסייה ) שלא חוו על בשרם את הטראומה שעליה מבוסס המיתוס

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help