sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לעזרה תענה על צרכיו של האדם הסובל , ועל כן הגרימה העצמית של סבל תיפסק . כמו כן רצוי כי אמפתיה למצוקה תישאר הבסיס לטיפול , גם אם ברגעים מסוימים יסתבר לנו כי אי אפשר להימנע מקונפרונטציה . ברור כי המצוקה אינה המרכיב היחיד בהתנהגות קורבנית . קיים גם מרכיב ברור של כעס , תוקפנות ומשאלות נקם , של הצדקה עצמית ושל רווח משני . נעסוק בכל אלה להלן . הקורבניות יכולה להוות גם מנגנון הגנה מפני רגשות אחרים ( קשים ומפחידים יותר ) המכבידים על עבודת אבל , ריפוי פוסט טראומטי ופיוס . קוהוט ( Kohot , 1978 ) טען כי מזוכיזם מוסרי נוצר אצל אנשים שאינם מצליחים לעמוד באידיאלים של עצמם . הם מפגינים סבל , ומחפשים הוכחות לכך שגם אחרים נכשלים כמותם . נראה לנו כי אחד המרכיבים המקבעים יותר מכול את ההתנהגות הקורבנית הוא הרווח המשני שבה . קשה לוותר על התנהגות הגורמת לתחושה של תועלת הולכת וגוברת . הרווח המשני העיקרי של הקורבנות הוא הפטור מן ההתחשבות בזולת , פטור מאכפתיות . ( concern ) כל אחד מאתנו משקיע מאמץ אישי המכוון לרווחתו של הזולת ולהימנעות מגרימת מצוקה . אם נשים לב לכך יתברר לנו כי התחשבות כזו מצויה בכל תחום בחיינו , ושהיא מכוונת פעמים רבות לא רק אל הקרובים לנו ביותר אלא גם כלפי אנשים אנונימיים לחלוטין לגבינו . אנחנו עומדים בתור ; מחזירים חובות ; נותנים זכות קדימה ; מספקים מידע העוזר לזולת ; אנחנו נמנעים ממימוש משאלות אגוצנטריות אם הן באות על חשבון אחרים . אפשר לומר שבכך אנו ממלאים את חלקנו באמנה החברתית ( כפי שהציע רוסו , ( אך אפשר לומר גם שהתחשבות זו היא מעין הישג של סוציאליזציה ושל התפתחות רגשית מוסרית המתרחשת ממקור אמפתי המושקע על ידינו לאורך החיים . התחשבות זו צורכת מאמץ וכרוכה בוויתור על הזדמנויות להקלות בחיינו . האדם הקורבני פוטר את עצמו מחלק ניכר מן המאמץ הזה , ומשיג הקלות רבות בעולמו הביךאישי . בניגוד להתנהגות עבריינית , הקורבניות מוצאת הצדקה מוסרית : הסבל של האדם הקורבני משמש בידיו כהצהרה של פטור בשל מצוקה . הוא מסביר באמצעות התנהגותו כי הוא כורע תחת התמודדותו עם עוול וכי דרישות נוספות ממנו עלולות להגביר את סבלו . ההתחשבות בזולת , שממנה הוא פוטר את עצמו , הופכת ( אולי בדרך של הזדהות השלכתית ) להתחשבות היתר שהוא מצליח להשיג מצד סביבתו . כך , מקרה שבו מתורגם השחרור מדאגה אצל מטופל בהקלה כספית : במקרה זה המטופל אינו משלם את חובו במשך חודשים רבים . המטפל שלו נאנק תחת חובותיו הכספיים אך אינו מסוגל - מבחינה רגשית - לגבות את שכר טרחתו . במצבים פוליטיים התנהגות קורבנית של עם יכולה להביא להשתלטות צדקנית על זכויותיהם של אחרים . הקורבנות הופכת לחלק מאידיאולוגיה לאומית , המוצדקת לפעמים בעזרת שימוש בכתבי הקודש . להיבטים החברתיים נתייחס בהרחבה בהמשך . הרווח המשני של הקורבנות מייצר כמובן גם מחיר כבד . המטופל שאינו משלם את חובו אינו זוכה לאהבה אלא לחמלה בלבד . אם לכל דפוס התנהגותי ישנו רווח והפסד , הרי קיימת כלכלה קורבנית שגם בה ישנו רווח והפסד . הרווח המשני שבקורבניות מספק הסבר חלקי לבחירה בדפוס הזה וכן לקושי שבוויתור עליו לטובת שינוי . האדם הקורבני מתגרה בסביבתו : לעתים קרובות הוא מעליב , מתנשא , פוגע ; לפעמים הוא משתמש במסכנות כבכוח . הוא עלול לעורר כלפיו שנאה . ניתן לתמוה מדוע אדם הרואה את עצמו כקורבן מול

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help