sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בזיכרונות ובחלומות או בתגובה לסמלים המסמנים את האירוע הטראומטי . חשוב מאוד לציין כי אחד הדפוסים של הקורבן הפוסט טראומטי , הוא הימנעות ממפגש עם מקומות , אנשים , זיכרונות וסמלים אשר עשויים להזכיר לו את האירוע . לפעמים מדובר באבדן עניין בכל מה שקשור לאירוע שהפך אותו לקורבן . הימנעות זו מלווה בצמצום רב באפקט : עולמו הרגשי של הקורבן מצטמצם ; קיימת גם רגישות יתר לגירויים , והסבילות לאפקט קטנה . לעומת כל אלה , אנשים בעלי סינדרום קורבני טוענים כי עברו או עוברים סבל רב , מפני שנגרם להם עוול . הם תובעים הכרה ופיצוי , מבטאים כעס וצורות של תוקפנות , ומבטאים בדרכים שונות את חווייתם ואת תביעתם מן הסביבה . איננו מטילים ספק בחוויית הסבל של אנשים אלה . כל התופעות הללו מצויות במינון קטן גם אצל כל אחד מאתנו . בדרך כלל הן אפקטיביות , ומצליחות להסב את תשומת לבם של האנשים היקרים לנו לתחושת העוול שלנו ולהביא לתיקונה ; בדרך כלל איננו משתמשים ביסוד זה של התנהגות דרך קבע . מטרתנו במאמר זה היא להצביע על מספר הבדלים בולטים בין עולמו של הקורבן הפוסט טראומטי , כפי שתיארנו אותו עתה , לבין הסינדרום הקורבני . ראשית , אצל אלה הסובלים מהסינדרום הקורבני לא קיימת הימנעות חברתית . יתר על כן , הם נותנים ביטוי בולט לסבל בחייהם , בהסבר מילולי ( דיווח על הסבל שהוא מנת חלקם , תרעומת על עוול ותלונות , ( ובהתנהגות המבטאת סבל ותחושת קיפוח . פעמים רבות ההתנהגות החברתית מושקעת מאוד , ומלווה לפעמים במוטיבציה להגיע ללבם של אנשים רבים ואף בביטויים של מנהיגות . אנשים בעלי סינדרום קורבני מבטאים לפעמים התנהגות אנרגטית ביותר הנובעת מכעס - באמצעות ביטויים של תוקפנות כלפי אחרים , לפעמים באופן מאורגן ומתוכנן המצביע על כוחות אגו פנויים . בולטת מאוד הצדקה עצמית בעלת גוון מוסרי : "גרמו לנו , " "זכותנו , " "מגיע לנו , " "מותר לנו . " לעתים קרובות לא נמצא אירוע מסוים שהפך את האדם לקורבן . כמו כן לא נמצא רגישות יתר ותגובה חריפה לזיכרונות , לחלומות ולסמלים . במקרים רבים יתברר לנו כי אדם זה אינו מחפש ריפוי אלא פיצוי : סוג גמול על סבלו . תגובתם של אנשים אלה לאמפתיה מצד הסביבה איננה צפויה מבחינה פסיכותרפויטית : אמפתיה איננה מחוללת רגיעה או טרנספורמציה ; היא גם אינה יוצרת העמקה של השיחה על אודות עולמו הפנימי של האדם . תחת זאת נראה שהיא משמשת הוכחה לצדקתו ומחזקת את תביעתו . מבחינה מסוימת הקורבניות קרובה למזוכיזם מוסרי . עם זאת אנו רואים את הקורבניות גם כנבדלת ממזוכיזם . ההתנהגות שאנו מכנים "מזוכיסטית" מאופיינת בכך שהיא מרכיב בקשר אינטימי , שניכר בו סבלו של הסובייקט והתפקיד שהוא ממלא יחד עם בן זוג מכאיב . בקורבניות , לעומת זאת , הדגש אינו על יחסים אינטימיים אלא על יחסי כוח . בקורבניות ישנו מרכיב כוחני , מבוטאת משאלה לכוח ולהשפעה על הזולת , ולפעמים גם משאלה מנהיגותית : השפעה על קבוצה . הרווח המשני הקורבני אינו מסתפק בהנאה מכאב אלא מעוניין בהכנעת הזולת , בקבלת חלקו ובבעלות עליו . בקורבניות קיים מרכיב סדיסטי ברור . גם החלוקה לסובל ולמכאיב אינה נשמרת בצורה של תפקידים טיפוסיים . הקורבני הוא גם סובל וגם מכאיב . ניתן לתאר את משאלתו כמאזו סדיסטית : כזו העוברת מן הסבל האישי לגרימת כאב לזולת . הקורבני עשוי להשתמש בסבל שלו להצדקה של גרימת סבל לזולת . בן זוגו ההולם של האדם הקורבני הוא אדם קורבני נוסף , וזאת למרות הסבל וסחיטת האנרגיה המתלווים ליחסים אלה .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help