sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

על הטכניקה כל השיטות שהוזכרו הן דרכים שמשתמשים בהן גם לשם ריפוי - ובפסיכואנליזה ההתקדמות אטית , כי אדם אמור לחפש במסגרתה את הידע על עצמו . מי שעושה פסיכואנליזה לבני אדם נותן להם דחיפה בכיוון של ידע . יש כאן רצף בין ידע לבין ריפוי - בין התרחשות קוגניטיבית לבין התרחשות חווייתית . בעניין זה ניתן להבחין בין פרובוקציה ( provocation ) לאבוקציה . ( evocation ) קורט לוין קורא לשיטתו "פרובוקציה חברתית . " מנגד , אבוקציה יכול להדגים כנס ישראלי מסוים בתקופה הנוכחית - הטעונה כל כך מבחינה חברתית . משתתפים בכנס זה אמרו עליו שהיה מרגיע ולא מעורר חרדות ! המטרה מבחינתם הייתה להירגע , ולפיכך היו מרוצים . השאלה היא אם לכך אנו חותרים בעבודה שלנו . הטכניקה יכולה לשמש את העבודה , ועלולה גם להכשיל אותה . א . ואקום השיטה שבה פועלת הפסיכואנליזה היא טכניקה , סוג של מניפולציה - על כל הריטואלים שהתפתחו סביבה . בסופו של דבר זו טכניקה שמאחוריה עומד הרצון לשבור את הדו שיח הטבעי . המניפולציות שלנו בעייתיות , וצריך להיזהר בשימוש בהן . הטכניקה בנויה כך שהיא יוצרת ואקום . הוואקום נוצר כשקיים חוסר ודאות . כשיש ואקום מתחילים המנגנונים הרגרסיביים לפעול , ובעקבות זאת עולה חומר שניתן לניתוח . על פי ביון , המניפולציה אמורה להביא את הרגרסיה , אבל הפרשנות שתבוא בעקבותיה היא העיקר . להמחשת הטכניקה של הפסיכואנליזה מובא התרשים הבא : נעשית כאן שבירה פרדוקסלית של הדו שיח הטבעי . באופן אחר : זוהי מניפולציה מקצועית שאפשר להתלהב ממנה , אבל היא בחזקת מניפולציה בלבד . זוהי טכניקה שכמו לגבי כל טכניקה אחרת - הדבקות הגמורה בה יכולה להוביל לפשיזם . גישות תיאורטיות שונות המציאו מניפולציות שונות . בגשטלט עושים זאת תוך שימוש בכיסאות ריקים . בפסיכודרמה של מורנו עושים זאת עם שחקנים . בכל השיטות הללו הכוונה היא להכניס את המשתתף למצב לא מוכר , אבסורדי - שבו החומר הרגרסיבי יעלה , ואז ניתן יהיה לבצע עבודה מקצועית . אם משתמשים בטכניקה זו בצורה נוקשה או אולטימטיבית יש בכוחה לפעול לטובת הממסד , בהתאימה את בני האדם למשטר ולתכנית השלטת . ( Bandler , 1975 )

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help