sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לקריטריונים מוסריים חברתיים , ושאין בו נפילה בפח של האוטופיה וגם לא מידה מוגזמת של פיכחון ( בשם "עקרון המציאות " כביכול , ( העלול לרפות ידיים . לאקאן הציע בעניין זה את האתגר של החצייה של הפנטזמה תוך ויתור על כינונן של הזדהויות כמקור לפעולה . בעניין זה מצטט סטבנס את לאקאן : " אין אמונה שאינה מניחה ביסודה שהממד האחרון שעליה לגלות נמצא ביחסי גומלין הדוקים עם הרגע שהמובן שלה עומד להתפוגג " ( סטבנס , . ( 2002 העבודה עם בעלי אמונה אצל מי שפועלים לשינוי חברתי , ניכרת בעליל אי הנחת מהמתרחש . זו פוגשת טוויה של תמונת עתיד נשאפת , מין חלום בהקיץ האמור להפוך למציאות שהיא נחלת הכול , כפרי שינוי חברתי . מתוך תחושה עמוקה של מוצדקנות , ניכרת השאיפה לחרוג מכבלי ההווה , לשרטט אפשרות חלופית המגייסת לפעולה לצורך הגשמתה . תמונה עתידית זו אמורה להתגבר על המצב הבלתי מספק הטיפוסי של עכשיו , ולהציג חלופה נצחית של קיום צודק , מאושר ופורה . מי שפועלים לשינוי חברתי מציגים לא פעם פרוגרמה לעתיד על יסוד הרצייה . בדרך כלל לפחות בראשית הדרך אנשים אלה נמצאים במיעוט , וצריכים להתמודד על דעתם מול רוב חברתי אדיש , מסויג או אף עוין . בתנאים אלה רב הפיתוי להציג את הרעיון של השינוי כמאפשר מציאות חלופית מספקת או כעניין צרוף . הקושי לממש את הרעיון עוד מחזק את הפיתוי "להיות צודק , " בעוד שהרעיון אינו מושם במבחן הביצוע או נותר בעיקרו למימוש עתידי ( באמתלה של היותו בגדר חזון של מעטים . ( זהו ביטוי ייחודי של הכוח שבחולשה : אם בעת זו איננו יכולים לקבוע את המציאות , לפחות נדבר עליה בלהט ; ואם המימוש אינו בהישג יד נותרים המחאה וההתרסה , וגם החלום והתקווה . זאת להבדיל מהאפשרות המאתגרת לגזור מהאמונה פרקטיקה כבסיס לקידום הרעיון במסגרת לא פנטזמטית , למשל של דמוקרטיה רדיקלית . ( Stavrakakis , 1999 ) מי שמבקש עדות לפער הבלתי נמנע בין הרעיון למימושו עשוי להתעניין באופן שבו מתורגם הרעיון להתנהגות אצל מי שאוחזים בו - לא כסוג של תיקון האחר אלא כמשהו המיוצג על ידי פעולתו של בעל הדבר . למשל , עד כמה מי שמציעים חברה שוויונית מקדמים שוויון בפעולתם הם ? ומי שחותר לפיוס ולהידברות - איך הוא מאפשר זאת בסביבתו המידית ? בהקשר זה ראוי גם לא להיבהל מהסתירות ומהפערים המתגלים בכל התבוננות יסודית במתרחש , אלא ליצור תנאים להכירם עוד וגם להידבר עליהם . במישור האישי והקבוצתי ניתן לראות בכך הזדמנות לפגוש גילויים של הלא מודע דווקא דרך הסדק שבמצג המהודק של הדברים . במישור הרעיוני יש בכך עדות שנדרשים עדכון ופיתוח נוספים , ושקשיי המימוש אולי שייכים גם לצעדים נחוצים ביחס לרעיון כדי שיבשיל . מכאן גם החשיבות של השיח כדרך לדעת יותר הן על המחשבה והן על המעשה . זה ההקשר המראה שעבודה אנליטית אינה צריכה לסלק את האמונה , אלא דווקא לאפשר התקדמות ביחס אליה . במצב עניינים כזה , כפי שמציינת קריסטבה , ( 2004 ) "הפנטזמה טבועה בחיינו הנפשיים , אולם היא אינה עוד מקור לתלונות או לדוגמה . היא מופיעה כמקור לדינאמיות של אמנות החיים . " בהתאם , המעבר מאידיאולוגיה המכוונת להגשמת אוטופיה אל השקפת עולם שגרעינה אינו כבול כולו בפנטזמה ושאינה חותרת להרמוניה , הוא עניין הכרוך במספר תנאים : ויתור על ההגשמה הטהורה כסוג של תקווה , בלי שהדבר יגרור רפיון ואי מעשה ; הכרה בסדקים הבלתי נמנעים שבהשקפת העולם , בלי ניסיון להציגה כבעלת עקביות מלאה או כמענה לכול ; הכרה בהבדלים שבין מחשבה למעשה , בלי

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help