sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אמונות ומקצועיות לכל איש מקצוע יש אמונות וערכים הקשורים בתפיסת עולם שמתבקש מימושה . הדבר ניכר לעתים בהעדפה עם אילו ארגונים לעבוד , בזיהוי הכיוון שאליו הוא חותר בהתערבויות שלו , ובמה שנחשב בעיניו כתיקון , כהגשמה או כהשגת מטרה . כל אלה יכולים להפוך לעיקר בעבודה , והם גם יכולים לסגת לרקע . הדבר קשור בבחירה של איש המקצוע : האם הוא רואה את עצמו כמנהיג ארגוני או חברתי המציע השקפת עולם או מנסה להשפיע ביחס אליה ; או שהוא מגדיר את עבודתו בעיקרה כסיוע לאנשים אחרים שיש להם השקפות משלהם ? אם כך ואם כך , אין איש המקצוע נטול העדפות ועמדות משלו . בהתייחס לעבודתו של היועץ הארגוני נגזרות בהקשר זה שתי שאלות : u האם נחוצה קרבה בהשקפה של היועץ הארגוני ושל אלה שהוא מסייע להם ? ואם קיימת שותפות כזו , האם לא צפוי בלבול או טשטוש של ההבחנה המועילה בין המסייע החיצוני לבין מקבלי הסיוע ? ! ו עד כמה משתמש היועץ הארגוני במיקומו מחוץ לארגון או כבעל תפקיד מובחן כנקודת עוגן לעבודתו , והאם יש יתרון בהשתלבותו בארגון כבעל תפקיד מן המניין ? לא כל איש מקצוע בוחר בכל רגע עם מי לעבוד . עם זאת , בחירה לסייע ( כיועץ או כבעל תפקיד אחר ) לארגון עשויה לעתים להישען על עמדה מוקדמת אוהדת כלפי הארגון , כלפי משימתו או כלפי אנשיו . עמדה זו עשויה להביא את העמיתים לקשר של סיוע וגם להעמידו על חוויה בסיסית חיובית . קרבה נתפסת עלולה לשמש בהמשך גם כמכשלה , שהרי על איש המקצוע להתרכז באופן שבו הוא פוגש את הניסיון של נועציו לפעול על פי תפיסותיהם שלהם ביחס לארגון , או באופן שבו הם מודרכים על ידי האיווי שלהם . מצב שבו היועץ מעורב מדי במתרחש בארגון או מנסה לרתום את התוצאה המבוקשת לפרשנותו שלו או לאמונותיו , יוצר התלכדות או שותפות דמיונית בין העובד המשולב בארגון לבין איש המקצוע הפועל עמו על יסוד אחרות מודגשת . דבר זה עשוי להיות שכיח במיוחד כשניכרת קרבה לכאורה בעמדות , ויש בה כדי לטפח הזדהות ( לעתים לא מודעת ) בין היועץ לנועץ . לכן אין זה מובן מאליו שתמיד יש להכריז על השקפת עולם . כפי שמעיר אנז'ייה , ( Anzieu , 1990 ) wipm רבים שקיפות אינה תורמת לפיתוח שיח אנליטי , כיוון שהיא חוסמת את היכולת לעבוד עם תהליכים השלכתיים ועם הסיכוי ליצור מרחב עבודה שבו מחשבה משוחררת של הנועץ אכן אפשרית . התכוונות מציאותית מדי לעמדתו של המסייע הופכת אותו לקריטריון של ההסתגלות הראויה וחוסמת תנועה של גילוי - השייכת למסתייע . מיקומו החיצוני של איש המקצוע הוא בעיקרו עניין של הכרעה אתית : במקום להשתתף במעשה באופן מלא הוא בוחר להשתמש בהיבדלותו כעוגן לסיוע . בכך הוא מעדיף לצמצם את השתתפותו שלו בהכרעות ערכיות ארגוניות , ובעיקר מתאמץ לסייע לאחרים לברר יחד עמו את דרך פעולתם שלהם , תוך שהוא קשוב להם ומושקע עמם בפיתוח המחשבה ביחס לפעילות המתבצעת . בהקשר זה חזר ועלה , בייחוד בפסיכואנליזה , המושג "נייטרליות מקצועית . " כפי שמבהירה קלנר , ( 2002 ) מושג זה נתפס כעקרון מנחה , וזאת למרות שפרויד עצמו לא השתמש בו כלל אלא במובן של המלצה לשמור על קור רוח במפגש המקצועי . כפי שמציין גם שטיין , ( 2003 ) המסתייג מהפעלה מוגזמת של נייטרליות מקצועית , בעבודה עם מקבל הסיוע חשוב להימנע הן מפיתוי והן מעמדה של דחייה . אך לדעתנו במפגש המקצועי נדרש גם לפעול כ " אחר , " ולא על יסוד הזדהות או התחברות דמיונית , גם אם יש בה כדי להציע משהו מנחם , קרוב ומלבב . אחרות זו ניתן לכונן על ידי פיתוח דיסקורס שהוא מחוץ

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help