sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אלתוסר ( 2003 ) טען כי האידיאולוגיה היא עניין מדומיין , חלום טהור , ריק וסתמי , המייצר מציאות א היסטורית , שיש לו פונקציה עבור היחידים תוך שהוא גורם להם "לפעול בעצמם " בכיוון נתון , בלי שנחוץ לכך פיקוח ישיר . התקופה הנוכחית מאופיינת הן על ידי געגוע או כמיהה עזה למציאות עתידית - שלכאורה יכולה להיות מספקת - והן על ידי ניסיון לפיכחון יתר , המותיר יסודות של ספק ואי ודאות . בנסיבות אלה עולה כוחה של האוטופיה בפרוגרמה עתידית , כהצעה של חלופה שיש בה חד משמעות ושגלומה בה תקווה . האוטופיה היא דימוי של הקהילה האנושית בעתיד במצב של יציבות מיטבית , הפותר לכאורה סתירות ועיוותים שמהם אנו מוטרדים כעת . זוהי הצעה של חלופה השוזרת אמונה בסיכוי - "יש למה לצפות . " זוהי אמנם תמונת עתיד , אך היא נוכחת ופועלת על האנשים בהווה . אוטופיה מייצגת שאיפה להרמוניה , ויש בה הבטחה של מצב אידיאלי הכרוך במילוי מה שמתאווים אליו . בהתאם , היא גם מתפקדת כאמת בלעדית וחובקת כול , ואינה סובלנית לאתגורה ( גראב , . ( 2001 כפי שהבהיר קארל מנהיים , ( Mannheim , 1936 ) אוטופיות מנוסחות במצבים אינטנסיביים של ערעור על מוסכמות ומשבר , והן נקשרות באידיאולוגיות טוטאליות . קהילות אוטופיות חתרו לאפשרות של הגשמה יזומה של הרמוניה דווקא במצב שנחווה כעמוס בקונפליקטים . האוטופיות הפנטזמטיות הן מחשבות טוטאליות הקמות כנגד עוולה , פגם וקושי , וכנגד זאת הן מגלמות את האפשרות של חלופה כוללת . בקצה שלהן הן מייצגות תקוות שווא , המתעלמת מהמגבלות האנושיות ומהיות הקונפליקט טבוע בתוכנו ומסביבנו . נוכח הסתירות המתגלות קורסת כל אוטופיה בדרך לביצוע , ומוסברת אי היכולת להגשמתה המספקת . האוטופיה היא צרופה וטהורה , ולכן גם בלתי אפשרית למעשה . ואכן , ארגונים שונים מערבים במשנתם לא פעם בין חזון לאוטופיה , בין חלום לבין משאלת לב , בין תמונת עתיד לבין פעולה בהווה . כל אוטופיה ניצבת . "כנגד" היא מעצבת את היפוכה וקמה מולו . נחוץ לה הדבר שהיא מתקוממת כנגדו , ויחסיה עמו מורכבים : יש בהם שייכות ודחייה כאחת . זהו הלוך נפש המערב חרדה ותשוקה שבדרך כלל אינן מודעות . כל אוטופיה פנטזמטית זקוקה לאובייקט מציאותי כביכול , שאותו תדחה ותנסה להיבדל ממנו , תוך אחיזה בחלופה המבטיחה . זו דרכה - גם לכונן אחרות וגם לדחות אותה . האחר הופך להיות "שעיר , "לעזאזל או בגדר אובייקט מאיים שיש עניין להיפטר ממנו . כך האדירו ועוותו הנאצים את דמות היהודי , כפי שמעיר סלבוי זיז ' ק , ( 1995 ) וכך גם חתרו לכונן סדר עולמי שבו לא יהיה עוד בנמצא מי שמזוהה כחריג וכיוצא דופן . כך אנו מוצאים בקהילות שונות דיבור על אחדות שמתקומם כנגד כל גילוי של פילוג ומחלוקת , וכן ניכרת לאורך הדורות הכמיהה לעתיד טוב יותר , שיהיה בו שוויון מלא , ללא עוני , ללא פשע . העוצמה של אידיאולוגיה קשורה באופן שבו היא מצרפת ערכים , אמונות והכוונה לפעולה במקשה אחת . מכאן הנטייה לאחוז בה שלא על פי בחני הצלחה או כישלון , ומכאן גם הפיתוי להציגה כמה שלכאורה ניתן להגשמה מלאה . בימים אלה אנו נמצאים בתקופה המאופיינת הן על ידי געגוע או כמיהה עזה למציאות חלופית שלכאורה יכולה להיות מספקת , והן על ידי פרגמטיזם השוקד על פיכחון יתר הכובל את עצמו באופן מופרז אל מה שקורה ממילא . כפי שהעיר רולאן בארת , ( 1980 ) מגבלתה של התבוננות מרוסנת מדי במציאות , שדווקא היא מייצרת אשליה מושלמת . האתגר הוא ביכולת לשלב פרגמטיזם באמונה , בלי שהכמיהה לטוב העתידי והמושלם הופכת להצדקה המשחררת ממעשה של שינוי בהווה .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help