sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

" אמת" ואמונה מקצועות הסיוע בכלל , והפסיכואנליזה בפרט , משלבים בדרך כלל התייחסות מזוהה למה שנחשב כ " בריאות נפש" ומצב מיטבי , יחד עם נייטרליות כלפי ערכים אחרים וזהירות רבה מנקיטת עמדה בסוגיות אקטואליות שנויות במחלוקת . בכך הם מבטאים מגמתיות וריסון כאחת . הפסיכואנליזה מצביעה בדרך כלל על הערך של הסרת הדחקות ושל פיתוח תגובות בוגרות או בשלות , שלא פעם נקשרות בדימוי של נורמליות . אך ברור שמתערבת בכך העדפה חברתית-ערכית , גם אם לא תמיד היא מוצהרת או מבוררת . ( Sandier & Dreher , 1998 ) גם בטקסטים שונים של פיתוח ארגוני ניתן לזהות ערכים מנחים שונים , ברובם כאלה שזכו למידה גבוהה של הכרה ולגיטימיות , ובכלל זה : דמוקרטיה , שיתוף , רוח חקרנית , אינדיבידואליות French ) . (& Bell , 1984 הביטויים של הערכים המנחים במקצועות הסיוע נקשרו בדרך כלל לפרקטיקה המקצועית הישירה , ובדרך כלל לא תורגמו לפעילות פוליטית או ציבורית ענפה . לצד הזהירות והצמצום בהשתתפות הפעילה והציבורית במעשה החברתי , יש גם הגורסים אחרת . כך עמד חומסקי ( 2000 ) על חובתו של האינטלקטואל לחשוף ולספר את מה שבעיניו הוא האמת , בייחוד נוכח מי שיכול להשפיע על המתרחש . הוא מציין שזו משימה קשה הכרוכה באומץ , מפני שהיא עלולה לתבוע מחיר אישי יקר . אנשים מתקשים לפגוש אמיתות שונות משלהם , וגם ביחס לקביעת מה שהוא בגדר "אמת" ומהו הערך הטבוע במעשה עולה בדרך כלל דינמיקה של הפעלת כוח ושליטה . ברוב מקצועות הסיוע מתקיים קשר משמעותי עם ממסד או עם בעלי שררה ארגונית , ואלה בדרך כלל תובעים עדיפות לתפיסת ה " אמת " והערך שהם מביאים עמם . בהקשר זה אפשר לראות את הזהירות שבה נוקטים בדרך כלל אנשי מקצועות הסיוע כקשורה בהכרתם במורכבות הטיפוסית למצבים החברתים , אך לעתים ניתן לראות בה התחמקות מהכרעה אמיצה או חדה . לם ( תשס"ב ) טוען כי אידיאולוגיות הן מערכות הכרה הנבנות הן על פי העדפותיהם הערכיות של בני אדם , והן על פי העדפותיהם הרגשיות . לא פעם מופיע הניסיון להשתית עמדה אידיאולוגית על מה שמוצג כ " הוכחות ; "מוצקות אך התנועה בין הערך לבין ראיות ועובדות היא דו סטרית . כל אידיאולוגיה מנסה לקבוע את המציאות לא פחות משהיא באה לתאר אותה . היתרון שבהתוויה של תמונת עתיד נשאפת הוא בכוח המגייס לפעול לקראתה , בהיותה קוראת למעשה : לכאורה ל"גאולה עכשיו . " ! כפי שמיטיב להראות זיז'ק , ( Zizek , 1989 ) תבניות אידיאולוגיות משמשות לביטוי של פנטזמות לא מודעות . זהו שדה דמיוני המטפח יחסים משותפים של אנשים , שלהצדקתם נקשרות צורות סמליות חברתיות ( גזע , מעמד , מין וכיוצא באלה . ( צורות אלה מגייסות מחויבויות והנחות יסוד טעונות ויצריות , המאפשרות הזדהויות משותפות . ביסוד האידיאולוגיה יש התענגות והבאה אל הקצה של הניסיון להתמודד עם הניכור האנושי הבלתי נמנע , עם העדר הישועות ועם חוסר האחידות . יש אנשים הסבורים שהתמודדות כזו אינה אפשרית ושכשלונה ההכרחי זורע יאוש ; לחלופין ניתן לומר שגם אם אין בה נוחם מגולמת בה דווקא תקווה . כפי שמציין זיז ' ק , ( 2002 ) דווקא בשל אי הנגישות ניכרת התשוקה האנושית לחדור אל הממשי , וזאת דרך רשת המראות הכוזבות שמהן נבנית המציאות שלנו . בהיבט זה מציעה האידיאולוגיה פנטזמה מרגיעה ומאתגרת כאחת ; היא גם מבטיחה וגם מתעתעת .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help