sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

על מעמדה של השקפת העולם בעבודה המקצועית * ישראל כ " ץ עמדה שמפתח כל יחיד כלפי המתרחש מבטאת את האופן שבו הוא מפענח את הדברים , וכן טבועה בה מזיגה של ערכים ומשאלות לב . ההבחנה בין אלה אינה פשוטה , לא במעט בשל מיעוט קני המידה האובייקטיביים והחד משמעיים ביחס לטיפול במציאות , וגם משום תנועת המטוטלת המלווה את עלייתם וירידתם של רעיונות בשיח המשותף . עם זאת , נטייה שכיחה היא להאמין שהעמדה שאדם מצהיר עליה הינה יציבה יחסית , ואף קרובה ל '' אמת , " תוך שניכר קושי שלו להטיל בה ספק או להכיר בארעיותה או בחלקיותה . תפיסת ה " אמת" של אדם או קבוצה פוגשת תפיסות "אמת " חלופיות של אחרים , ולא פעם היא שנויה במחלוקת . כך ניתן לראות שגם פרשנויות של המציאות קשורות לפרספקטיבה של המתבונן המעורב , ושמסתננות אליהן הנחות של "מובן מאליו " והשפעות של עמדה חברתית ושל יחסי כוח . דבר זה מודגם היטב על ידי אלה הפועלים לשינוי חברתי שה " אמת " שהם מזהים די שונה , כמובן , מזו הנקשרת אל הממסד שהם מבקשים לאתגר . פרויד ( 1933 ) זיהה ארבע עמדות העוסקות בפענוח המציאות ובנקיטת עמדה כלפיה : העמדה המדעית , החותרת לאובייקטיביות ולבירור המציאות על בסיס אמפירי בהווה ; העמדה הפילוסופית , המנסה להציב גרסה שלמה ולכידה ביחס למתרחש על בסיס ההיגיון ; העמדה של האמן , שביצירה רוחנית אינה נתבעת להתחשב באופן מלא בכבלי המציאות ; והעמדה הדתית , שבה ראה פרויד אמונה המציעה אשליה מגוננת ומבטיחה מדי כנגד המועקות המתגלות בפועל . למועקות אלה ישנם מקורות אחדים : הסכנות העצומות שמציב בפנינו הטבע וכל מה שסובב אותנו ; הסופיות הנתונה של כל פרט וארעיות נוכחותו בעולם ; וכן היסוד המתסכל הכרוך בכל מפגש עם אחרות , המהותי לפעולה האנושית ועם זאת כה מקשה עליה . ישעיהו לייבוביץ ' ( בן נון , ( 1997 העיר על ההבדל בין הכרעה מדעית לבין הכרעה ערכית , וגם ציין ששתי אלה אינן תלויות זו בזו . לפי טענתו , מעשיו של האדם אינם נובעים מהידע שלו אלא מרצייתו ; ורצייה זו מובילה לא פעם לשכנוע עצמי מוגזם ולקושי בהטלת ספק . בשדה החברתי וכמובן גם בעבודה הארגונית - מתערבבים לא פעם ידע , רצייה , ייחוסי משמעות ומשאלות לב . גרסה חלקית מוקדמת של מאמר זה התפרסמה בדצמבר 2002 ב"שתיל . "שבכתב

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help