sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

להתמודד עם כך שמרבית המורים הם מבוגרים שהוכשרו לתפקידם 20–15 שנים קודם לכן , ואילו הידע והמיומנויות הנחוצים לתלמידיהם השתנו מאז באופן דרמטי . בישראל נשמעים לעתים קולות שמזהירים מפני ' הזדקנות' של מורות ומורים במערכת ( ולפיכך דורשים להקל את האפשרות לפטר מורים ' שחוקים , ( ' וקולות שמזהירים מפני מחסור חמור במורות ומורים ( ולפיכך דורשים להשקיע משאבים כדי לפתות מועמדים נוספים ללימודי הוראה . ( פרט לאלו שגורה בישראל האמונה כי קהילת המורות והמורים אינה ' איכותית' מספיק ; השכר הנמוך בענף משליך על המעמד החברתי הנמוך של העוסקים בתחום ועל האטרקטיביות של המקצוע . למעשה , גובה ההכנסה שמקנה פרופסיה מסוימת אינו קובע באופן בלבדי את מעמדה בחברה , אולם הוא בהחלט עשוי להיות גורם משמעותי בבחירתו של אדם להתמסר לה . ארגון החינוך , המדע והתרבות של האו"ם ( אונסק"ו ) עורך בדיקות סטטיסטיות של מקצוע ההוראה ; הוא בוחן את כמות המורים בעולם , את הפרופיל שלהם , את הכשרתם , את תנאי העסקתם ואת המידה שבה מדינתם משקיעה בהם . ממצאי בדיקות אלו מצביעים על קשר מובהק בין תנאי העסקתם של מורים לבין איכות החינוך ומעמדו בסדר העדיפויות הציבורי . ( Siniscalco , 2002 ) בהקשר זה נמצא כי במדדים כגון הכנסה או היוקרה שבעיסוקן , מדורגות המורות במקום נמוך יותר מבעלי מקצועות אקדמיים אחרים ( אדי , ; 1992 קראוס , . ( 1981 כמו כן , נמצא כי מעמדם הסוציו אקונומי של הפונים ללימודי הוראה נמוך יותר מזה של סטודנטים הלומדים בתחומים המבוקשים באוניברסיטאות ( ז'ק והורוביץ , ; 1985 כפיר , פייגין ואדלר , . ( 1996 מעמדו החברתי של המורה השתנה ללא היכר בשלושת העשורים האחרונים . בעבר ייצג ענף ההוראה את המודרנה ואת יכולת ההתקדמות הפוזיטיביסטית של התלמידים . מבחינה סמלית נחשבו המורים לחוד החנית של תהליכי החברות של המדינה . כל אלו נעלמו לא מפני שצמחו חלופות טובות יותר , אלא משום שחלה שחיקה בתפקיד החינוך הממלכתי כמחברת ראשי . השפעת תכניות טלוויזיה על ילדים או השפעתם של ידוענים עליהם נתפסת כרבה יותר מהשפעתה של מערכת החינוך הממוסדת . ( Giroux , 1995 , pp . 23–24 ) לעומת מהלכים אלו יש הפועלים כדי להפוך את החינוך לפרופסיה — לא רק כפעולת שיווק שנועדה לסייע ' למשוך' אנשי הוראה נוספים למקצוע , אלא ככלי שעשוי לגונן על המורים מפני תהליכי זילות המקצוע שתוארו לעיל . לכאורה , הכרה רשמית בהוראה כפרופסיה צפויה להגן על ציבור המורות והמורים מפני פריצת שוק ההוראה לכניסתם של שחקנים זולים או אטרקטיביים יותר , מפני התביעות להישגים , לסטנדרטים , למצוינות , לשילוב , להכלה ולדמוקרטיזציה , ומפני דרישות ההורים והקהילה . ציבור המורות והמורים מצפה כי הפרופסיה תשמש לא רק כמגן אלא אף כחרב : נקודה ארכימדית שבאמצעותה יוכלו המורות והמורים לתבוע תנאי עבודה , יחס חדש והכרה ציבורית . במאמר זה אבקש לבחון את התחזקות התביעה להכיר בתחום ההוראה כפרופסיה בשיח הציבורי בישראל . השאלה המרכזית שאותה אני מעוניין להציג אינה כיצד להפוך את ההוראה לפרופסיה , או מהם המנגנונים והפרוצדורות אשר מקנים מעמד שכזה או חוסמים אותו , אלא מהי משמעות התביעה להפוך את ההוראה לפרופסיה . לשם כך אנסה להציג את המאבק להכרה פרופסיונלית בהקשרו ההיסטורי והחברתי ולהראות עד כמה מורכב ומסוכסך הוא השיח שמתכונן סביבו .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help