sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הרבה מאוד עדויות לכך שהן אינן מסוגלות" . ( Menzies , 1960 , p . 45 ) החרדה עמדה ביסוד כלל ההתרחשויות בבית החולים . בניתוח שהתבסס בעיקרו על גישתם של קליין וממשיכיה , המשיכה מנזיס והסבירה מה היו מקורות החרדה שממנה סבלו האחיות . החרדות היו מובנות בעבודת בית החולים . הן נבעו מן הפנטזיות או ' רכבו' עליהן , חלקן מודעות וחלקן בלתי מודעות : חרדות מהדרדרות בבריאות וממוות ; דחפים ארוטיים ודחפים ליבידינליים אחרים ; מגע עם הגוף , לרבות עם חלקים אינטימיים ; שאט הנפש נוכח המחלה ותופעותיה ; חרדות בעניין הצלחתן של האחיות בתפקיד ; היחסים המדרגיים בתוך בית הספר ובית החולים , ועוד . בניתוח שלה הדגישה מנזיס את קיומן של החרדות הללו בעיקר אצל האחיות ; אך היא התייחסה גם לכך שבמידה לא קטנה התקיימה השלכה ( projection ) של החרדות על האחיות מצד כל מי שנמצא בסביבת בית החולים : המטופלים ובני משפחותיהם והאחיות הבכירות בבית החולים . מנגנוני ההגנה מפני החרדה : להלן אציין כמה מנגנונים שפירטה מנזיס ; היא ציינה כי לא מדובר בקטגוריזציה ' נקייה' - קיימת חפיפה לא מבוטלת בין המנגנונים , ולכן קשה להעריך במדויק את עוצמתו של כל אחד מהם בנפרד . פיצול בקשר אחות-מטופל : עיקר חרדתן של האחיות נבעה מן הקשר עם המטופל . כדי להקל על כך , פוצל מגען של האחיות עם המטופלים בין אחיות רבות ובין סוגי תפקידים שונים , כך שהקשר של כל אחות עם המטופל היה חלקי בלבד : המפגש לא היה עם אדם שלם או עם גורל , אלא עם סדרה של אובייקטים שאינם קשורים זה לזה . הקשרים החלקיים הללו הפחיתו את החרדה באופן משמעותי . דפרסונליזציה קטגוריזציה שלילת חשיבות היחיד : הפיכת החולה , יצור אנושי בעל גורל ומהות עצמאיים , לקטגוריה - למשל לא לקרוא למטופל בשמו , אלא בצורה השוללת את ייחודיותו כאדם , כמו ' דלקת הריאות ממיטה חמש עשרה . ' האחיות לא הרשו לעצמן , אלא בקושי רב , לבטא העדפה לסוג מסוים של מטופלים או דחייה מסוג אחר ( כגון : נשים לעומת גברים , או חולים הלוקים בסוגים שונים של מחלות . ( " את לא יכולה להימנע מזה , " הן אמרו , אך מתוך רגשות אשמה . ( Menzies , 1960 ) עולם האחיות והחולים התנהג לפי קטגוריות ברורות - תפקיד האחות הוא לטפל ותפקיד החולים הוא להיות מטופלים - והתעלם מאחיות הזקוקות אף הן לטיפול , לתשומת לב , להקשבה . יתר על כן , הדרך שבה טופלו החולים הייתה אחידה , בלי להתחשב בצורכיהם השונים : כל המטופלים התרחצו בבוקר באותה שעה ; המיטות סודרו באותה דרך וכיוצא באלה . מדיהן של האחיות ביטאו את האחידות ואת שלילת הייחודיות והאינדיווידואליות של האחיות . הסימנים הקלים בלבושן של האחיות , שהבחינו בין הדרגות השונות , לימדו גם הם על חשיבה במונחים של קטגוריה חברתית ולא של יחיד . ריחוק והתכחשות לרגשות : " לאחות טובה לא אכפת לעבור ממחלקה למחלקה" Menzies , ) . ( 1960 לעתים קרובות , במיוחד אצל אחיות בתהליך הלימוד , התרחשו מעברים רבים ופתאומיים בין תפקיד לתפקיד ובין מחלקה למחלקה . התפרצויות רגשיות גרמו ללחץ בקרב האחיות המתלמדות , וגם , במידה מסוימת , בקרב האחיות המוסמכות . ציפו מן האחיות לשמור על איפוק ולא להפגין רגשות . הדבר ניכר במיוחד בכל הנוגע בטעויות : אחות מתלמדת סיפרה למנזיס כי שגתה בטיפול בכך שהקדימה את מותו של מטופל טרמינלי . היא ' זכתה' להטפות מוסר מלא פחות מאשר ארבע אחיות ; אף לא אחת מהן חשבה שתפקידה לעזור לאחות המתלמדת במצוקתה ובעיבוד רגשי האשמה שחוותה ממילא עקב טעותה . האחיות המתלמדות התלוננו על חוסר הרגישות הזה מצד מוריהן ומצד האחיות המוסמכות . מנגד ,

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help