sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מחמישה תתי בתים : בית חולים כללי , שלושה בתי חולים מומחים ומעין בית הבראה . היו בו כ 700 מיטות , מתוכן 500 בבית החולים הכללי . האחיות שבבית החולים עבדו בכל אחד מתתי הבתים . היו ביניהן כ 150 אחיות מוסמכות , שסיימו את כל מהלך הלימודים , וכ 550 אחיות מתלמדות , אשר נמצאו בשלב זה או אחר של תהליך ההכשרה . לימודי האחיות ארכו כארבע שנים , ואף כי 150 האחיות המוסמכות מילאו בעיקר תפקידי הוראה ופיקוח , הן גם ניהלו בפועל את שירותי הסיעוד ולפעמים אף טיפלו במאושפזים . עם זאת , 550 האחיות המתלמדות הן ששימשו הכוח הסיעודי המרכזי בבית החולים ; הן פוזרו בכל המחלקות לפרקי זמן של ' עבודה מעשית , ' ופרט להם למדו לימודים תאורטיים . תכנית הלימודים והבטחת רכישת הניסיון הנדרש חייבו מעבר ותחלופה בין מחלקה למחלקה . לפי התכניות הרשמיות , בתום ארבע שנות ההכשרה עברו האחיות בכל המחלקות ולמדו את כל החומר העיוני הנדרש . ' הזמנת העבודה' למכון טוויסטוק הושתתה על מה שהוגדר כבעיות רבות וחמורות למדי : תחלופת אחיות בתדירות גבוהה ; ניצול ימי מחלה רבים ; חוסר יכולת לממש את תכנית ההכשרה , בעיקר ביחס בין ימי הטיפול במחלקות לבין ימי הלימוד התאורטי ; קיצור סבב ההתמחות בין המחלקות השונות ; מתחים רבים בין האחיות לבין עצמן ובינן לבין האחיות בעלות תפקידי הניהול במערך הסיעוד . מתודולוגיית המחקר : כפסיכואנליטיקאית , מנזיס לא נעצרה ברשימת התלונות the presenting ) . ( symptoms לתפישתה שלה , במהלך המאבחן היה עליה לחפש מקורות עמוקים וסיבות עמוקות יותר למצב . את מהלך האבחון ביצעה מנזיס בגישה של מחקר פעולה משותף . כאמור לעיל , זו הייתה המתכונת המועדפת על אנשי טוויסטוק בבואם לערוך מחקרים חברתיים . גישה זו אפשרה יצירת אמון בין האוכלוסייה הנחקרת לבין המתערבים המקצועיים ( במקרה הנדון - מנזיס וחברתה לצוות ) ומנעה כפייה של דעת המומחים על הנחקרים ; היא הפחיתה את המרחק בין שתי הקטגוריות הללו ובכך מנעה את מיסוד עליונותה של קבוצת המומחים על פני חברי הארגון הלקוח . גישה זו של מחקר פעולה הבטיחה מעורבות של מושאי המחקר במחקר , ובכך הגדילה את סיכויי יישומו . איסוף הנתונים לא היה פעולה מרחיקה ומנכרת ( alienate ) עבור אוכלוסיית המחקר , אלא דרך שאפשרה להתקרב לנחקרים ולהכין את ההתערבות עצמה . לאורך כל הדרך הייתה ההתערבות כרוכה במחקר ובהבנה הולכת ומעמיקה של מצב האחיות בבית החולים . הנתונים נאספו באמצעות תצפיות ובאמצעות ראיונות חצי מובנים , אישיים וקבוצתיים . כיוון שצוות המחקר נכח בבית החולים לפרקי זמן ארוכים , התפתחו גם לא מעט מגעים בלתי פורמליים , ואלה תרמו להבנת מצב האחיות . כל הממצאים ורוב ההשערות הוצגו תחילה לפני הנהלת צוות הסיעוד ולאחר מכן לפני משתתפי המחקר כולם . מנזיס פירטה כיצד עבד צוות המחקר : ( Menzies , 1960 , p . 35 ) נערכו פגישות דו שבועיות למשך כשלוש שעות עם הנהלת שירותי הסיעוד , הלקוח המזמין - האחות הראשית , סגניותיה והאחיות הבכירות בבית החולים . בפגישות אלו נידונו הממצאים אשר ייצגו את עמדת האחיות , כפי שהבין זאת צוות המחקר . המשוב נערך " בשפה רגילה לחלוטין , והן ' לעסו' זאת . לפעמים הן הסכימו ולפעמים הן לא הסכימו , לפעמים הן צדקו ולפעמים הן לא צדקו . כשהן צדקו היינו אנחנו משנות את דעותינו , וכשהן טעו היה עלינו להתמודד עם ההתנגדות שלהן . זה נמשך חודשים רבים עד שדבר כלשהו נכתב" . ( Menzies , 1960 , p . 35 ) החרדה : די מהר התברר לחוקרות כי רמת החרדה בקרב האחיות הייתה גבוהה במיוחד , עד כדי כך שקשה היה לחוקרות להבין כיצד מסוגלות האחיות לשאתה ; " ואמנם , " כתבה מנזיס , " מצאנו

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help