sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

ברוח › האפקטיביות › הניהולית › , סטריטפילד ›) Streatfield , 2001 (› מציע › שנחשוב › במונחי ' › אומץ' ו'גמישות › ' של › מחשבה › ופעולה › , ולא › במונחי ' › שליטה › ' ו'בקרה › . ' על › סמך › ניסיונו › כמנהל › , הוא › מדבר על › היכולת › לחיות › עם › החרדה › שיש › באי הידיעה › ובהיעדר › שליטה › מלאה › , תוך › שמירה › על › תחושה חזקה › של › אחריות › וכוונה › . הוא › מדגיש › את › היכולת › לפעול › לתוך › הלא › ידוע › , ולנסח › דפוסים › תוך כדי › התרחשותם › . ראו › את › הדרכים › שבהן › שירה › התמודדה › עם › השינויים › ועם › התפניות › בישיבה . היו › לה › רגעים › של › ספק › , של › אובדן › בהירות › וחרדה › , אך › גם › של › אומץ › , יום יומי › , לא › דרמטי › , לאחוז בכל › אלה › באופן › שמאפשר › לשיחה › להמשיך › להתפתח › , ובלי › לכפות › עליה › מסקנה › שנקבעה › מראש . כוונותיה › שלה › נעים › בתוך › המציאות › המשתנה › של › הישיבה › , וההחלטה › לדחות › את › ההכרעה › ולבחון את › הרעיון › החדש › נעשית ' › תוך › כדי › תנועה › . ' גם › אם › לא › קדמה › לכך › מחשבה › מרובה › , הייתה › תחושה ש'זה › בסדר › ' בנסיבות › הנתונות . מנקודת › מבט › של › מורכבות › נוכל › לומר › שהישיבה › - › בזמנה › ובהקשרה › - › הייתה ' › אפקטיבית › ' בכך שאפשרה › התהוות › של › רעיון › חדש › , בעל › ערך › לאסטרטגיית › השיווק › . חשיבה › שבבסיסה › מורכבות מציעה › שכל › הערכה › מעיקרה › אינה › מושלמת › , כי › לעולם › לא › נוכל › ליצור ' › הבנה › מושלמת › ' של › מערכת מורכבת › . זמן › והקשר › מעצבים › תמיד › את › הקריטריונים › שלנו › . כך › , לו › ידענו › ש'דחיית › החלטות › ' היא דפוס › שמאפיין › את › אופן › הניהול › של › שירה › , ייתכן › שהיינו › מעריכים › אחרת › את › שהתרחש › . כמו › כן , מכיוון › שמערכות › מורכבות › הן › בהגדרתן › מערכות ' › על › סף › הכאוס › , ' המשלבות › בה › בעת › סגולות › של יציבות › ואי יציבות ›; של › חזרה › ושל › שינוי ›; של › סדר › ואי סדר › , הקריטריונים › שלנו › להעריך › את › דרכינו לנהלן › חייבים › להיות › הן › כאלה › המוגדרים › מראש › והן › כאלה › המתהווים › . היות › שארגונים › , בהיותם מערכות › מורכבות › , צפויים › במידת מה › , המודל › של › תכנון › וביצוע › , כלומר › מחשבה › וכוונה › לפני פעולה › , הוא › רלוונטי › ובעל › ערך › . היות › שארגונים › הם › גם › לא › צפויים › , התהוות › של › מחשבה › וכוונה יחד › ותוך › כדי › פעולה › , קרי › פעולה › ספונטנית › ומאולתרת › , היא › תגובה › נחוצה › והולמת . אם ' › אפקטיביות › ' נעשית › מושג › מותנה › מעיקרו › ולא ' › מדע › מדויק ›( Shotter , 2002 )› ' מה › משמעות הדבר › בהיבט › של › אחריות ›? האם › מורכבות › היא › רק › מפלט › נוח › , מסוג › האמירה ' › : הכול › אפשרי ›? ' באופן מסורתי › , אחריות › ניהולית › קרובה › מאוד › לפיקוח › צמוד › . אם › נסכים › שה'לא › צפוי › ' יכול › להתרחש בארגונים › , אף › אם › אינו › בהכרח › תוצאה › של › תפקוד › לקוי › - › אזי › מנהלים › אינם › יכולים › להיות › ב'שליטה מלאה › ' על › המתהווה › . תחושה › זו › של ' › לא › להיות › בשליטה › ' היא › בלתי › נסבלת › בעבור › מנהלים › רבים . סטריטפילד › מציע › שאולי › מוטב › שנחשוב › על › מנהלים › כנתונים › באופן › פרדוקסלי › ' בתוך › ' שליטה ו'מחוץ › ' לשליטה › בו בזמן . › אם › כך › , ייתכן › שאנו › מוזמנים › לחשוב › על › אחריות › במשמעות › של › ' ביזור › : ' היא › ' מבוזרת' ›( 'de-centered ') יותר › במובן › זה › שכוונותיה › של › שירה › משתנות › ככל › שהיא › מקיימת › אינטראקציה עם › הכוונות › ועם › הפעולות › של › אחרים › בצוותה › . ( Griffin et al ., 1998 )› חשיבה › שבבסיסה › מורכבות היא › דיאלוגית › מיסודה › - › יחידת › הניתוח › הראשית › היא › האינטראקציה › , ולא ' › הפעולה › ' או ' › השחקן' המובחנים › . ( Uhl-Bien et al ., 2008 )› ראיית › הדברים › כך › מעלה › כי › תוצאת › הישיבה › הייתה › תוצאה מתהווה › של › אינטראקציות › של › כל › חברי › הצוות › המתארגנות › מעצמן › . השליטה › מתחלקת › בין › כל המשתתפים › , כי › אין › חבר › צוות › יחיד )› כולל › שירה ›( שיש › לו › שליטה › מלאה › במצב › , ואף על פי כן הישיבה › אינה › מתפוררת › לכאוס › גמור › , ואף › מסתיימת › בסדר › יחסי › של › התוויית ' › הצעדים › הבאים , ' גם › אם › אלה › אינם › ניתנים › לניבוי › מלא › . הכוח › , גם › הוא › מתחלק › ומשתנה › . גם › אם › שירה › עדיין › במוקד הכוח › - › קובעת › את › סדר › היום ›; מכוונת › את › הדיון ›; נועלת › את › הישיבה › - › הרי › מנהל › משאבי › אנוש הוא › מקור › חדש › של › כוח › , מכיוון › שההערה › שלו › היא › שהניעה › את › הישיבה › לכיוון › חדש .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help