sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

יש כאן קושי : בהנחה שה'לא נאמר' תורם תרומה ניכרת להבנתנו את תפיסת העולם של המרואיין , באיזו שפה נציג את ה'לא נאמר ? ' מלבד זאת , איך ניתן ללא נאמר משמעות סמנטית ובה בעת נשמור על אמינות ותקפות ? רוג'רס ועמיתותיה מתמודדות עם השאלות האלה ביצירתיות ומציעות מודל לקריאה פואטית של שפות ה'לא נאמר . ' המודל מתבסס על פערים , על שלילות ועל ערפולים בריאיון . עבודתה של רוג'רס מובאת כאן בהרחבה יחסית כי היא מסמנת כיוון פרשני יצירתי ועשיר יותר להתבוננות בסיפורי חיים , של יחיד או בדיאלוג . הניסיון המרכזי הנעשה באמצעות שימוש בעדשה השנייה הוא הניסיון להבחין בין השיח - הטקסט ובין מה שנאמר ' בין השורות' או במילים אחרות : מה שנאמר בסב טקסט . הבחנה זו מאפשרת ראייה של האופנים שבהם הרמה הסמויה שוללת או מחזקת את הרמה הגלויה , ולהפך . עבודתה של רוג'רס , שמטבעה מתמקדת ברמות הסמויות והנשלטות פחות בפי הדובר , מתקשרת לסוגיה פרשנית חשובה שמעוררת מחלוקות רבות בין חוקרי שיח וסיפור , והיא סוגיית העמדה הפרשנית שהמאזין בוחר בה . האם זו עמדה של אמון בטקסט או עמדה של חשדנות וספקנות כלפי הטקסט המוצהר ? קצרה כאן היריעה מלהרחיב בסוגיה זו , אך היא רלוונטית גם לבחינת דיאלוגים . העדשה השלישית עדשה זו היא ההתבוננות בדיאלוג בתוך הקשריו , אלו המובנים מאליהם ואלו הסמויים יותר . חוקרים איכותניים רבים ) Kenyon and Randall , 1997 ; Gergen , 1991 ( רואים חשיבות רבה בהקשר שבתוכו הסיפור או הדיאלוג מתפתחים . בעת האחרונה , הוצע Zilber , Tuval-Mashiach ( ) and Lieblich , In press מודל לניתוח הקשר ( קונטקסט ) בשלוש רמות : הרמה המיידית של האינטראקציה האינטר סובייקטיבית הדיאלוגית ; הרמה החברתית-קולקטיבית הרחבה יותר ; הרמה התרבותית הסמויה יותר הכוללת את מערכות המשמעות התרבותיות או את המטא נרטיביים שמעניקים משמעות לסיפור החיים . אף על פי שהמודעות של תיאורטיקנים וחוקרים לחשיבות של הבנת ההקשר בחקר הנרטיב והשיח היא רבה , הוצעו במחקר האיכותני הצעות מעשיות מעטות לניתוח שעניינו ההקשר . מעבר לאמירות כלליות ש'צריך לשים לב' להקשר של הסיפור או להקשרו של הדיאלוג , חסרות הנחיות ברורות להבנת ההקשר . למרות החיבור הבלתי נמנע בין הסיפור להקשר שבו הוא מסופר , במחקר הנרטיבי יש נטייה להתמקד בטקסט ( מודלים של תוכן , ניתוח צורה ) ולהזניח את ההקשר ( הקונטקסט . ( כאשר יש דיון בהקשר , נוטים להציגו כקבוע , מובן מאליו , ברור ומספיק אף שההקשר הוא דינאמי , מעוגן מבחינה חברתית ופוליטית ומתפתח כל הזמן . לפיכך , מודל אפשרי של ניתוח הקשר , חייב להיות גמיש ולאפשר הכרה בנזילות של הגדרת הטקסט והקונטקסט . בתהליך סיפור החיים , המספר יכול להבדיל ולהבחין בין טקסט לקונטקסט . הוא ממקם את סיפור חייו בהקשר מסוים שהוא בוחר במודע או שלא במודע . לפעולת המיקום הזאת יש סימנים מדויקים והיא מכונה קונטקסטואליזציה . ) contextualization ( הסוגיה המעסיקה מפרשים היא כיצד לזהות את ההקשר ומהו המסר המועבר באמצעותו . חשוב לבחון מה נחשב להקשר רלוונטי בעיני המספר , כיצד ההקשר מופעל ומהן ההשלכות של ההקשר הנבחר על האינטרפטציה . בהקשר

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help