sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

7 שתיקה כמחאה - ביטוי נוסף של כוח מתגלם בבחירה לשתוק . דוגמה לכך , המבטאת אף היא שתיקה בעלת כוח , עלתה במחקר שערכה מחברת מאמר זה על נערות מתבגרות המתמודדות עם הפרעות אכילה . מכיוון שהמחקר נעשה בהקשר רפואי שבו הוגדרו הנערות חולות , סובלות ובאופן כללי חריגות , לא מעט פעמים היו שתיקות רועמות שביטאו התנגדות איתנה לשתף פעולה עם מה שנתפס ' כפייה מצד המוסד . ' לא תמיד נוצר שיח על הבחירה שבידיהן להגדיר את מצבן ואת עצמן . רק כאשר הצליח להתנהל שיח כזה - התאפשר דיאלוג . בהשאלה לתחום הדיאלוג : כאשר אדם אחד או יותר שותקים שתיקה מתמשכת בזמן שאחרים מדברים ואולי אף פונים אליהם , התנהגותם יכולה לבטא מחאה או התנגדות לדבר או כמובן סוג של תקשורת . השתיקה כמחאה היא אסטרטגיה שאולי נפוצה יותר בקרב שותפים התופסים את עצמם כמיעוט חלש / מותקף לעומת השותפים האחרים . 7 שתיקה כאפשרות להתבוננות פנימית - שתיקה כאפשרות להתבוננות פנימית היא היכולת להתכנס פנימה ולחשוב על הדברים המדוברים בשיח או להיות קשוב לתחושות כלפיהם . נראה כי פירוש כזה לשתיקה שכיח פחות בהקשר מחקרי טהור , אך בסביבה שבה מתנהלים דיאלוגים היא בהחלט שכיחה ואף צפויה . דווקא כאשר יש יותר משני משתתפים בדיאלוג , ובייחוד בקבוצה רבת משתתפים , חלוקת האחריות לתור בדיבור מזמנת אפשרות לפסק זמן שבו המשתתף יכול להתבונן על עצמו ועל התהליך הקבוצתי מהצד . במובן מסוים , שתיקה זו , אף על פי שהיא יכולה להיחוות אצל הצופים כניתוק מהמתרחש , משמשת ' זמן עיכול' של תכנים ועוצמות של השיח , וביכולתה להשפיע בהמשך על השיח הקבוצתי . 7 שתיקה כדרך להבאת דברים שלא יכולים להיאמר - ( unspeakable ) יש שתיקות שמתרחשות כאשר הנושא הנדון טעון מאוד , והחוויה היא שהמילים אינן יכולות להעביר את התחושות או את העוצמות הנחוות . מפגש עם ניצולי טראומה , וכן מחקרים בנושא מעלים שלא כל טראומה ניתנת לתיאור , ולעתים אי אפשר למצוא את המילים הנכונות לספר את שהיה . לעתים נוצרת סיטואציה כזו במפגש דיאלוגי , כאשר החוויה עצמתית במיוחד ( לא רק בהקשר של נושאים כואבים או קשיים , אלא גם בהקשר של חוויה קבוצתית של התעלות והתרגשות . ( השתיקה יכולה להיות נחלתם של כל חברי הקבוצה או של רובם . אנני רוג'רס , ) Rogers , et al . 1999 ( בעבר חלק מקבוצת המחקר שעבדה עם גיליגן וכיום חוקרת נשים צעירות , וכן עמיתותיה למחקר , מציעות מבט מחקרי מעניין על השתיקה . בתרגום חופשי של דבריהן : בפרשנות של ראיונות אנו מתחילים תמיד מהמובן מאליו : מה נאמר בריאיון . עם זאת , אנו יודעים שהמילים המדוברות מספרות רק חלק מסיפורו של האדם . גם תמלול מדויק של הריאיון אינו מעביר את אותו החלק של הסיפור שנמצא במחוות גופניות , בהבעות פנים , בשינויים בתחושות או בשתיקה . צורות הבעה אלו מעבירות את הלא נאמר . שתיקה , כסוג של תקשורת , מאתגרת את המאזין . כדי לשמור על הבנת ההוליסטיות של הריאיון , עלינו לשמוע את השתיקה כנוכחות ולא כהיעדר . מנקודת מבט פסיכולוגית אנו מזהים טווח משמעויות רחב ב'לא נאמר : ' החל בדברים שהושמטו ;) unsaid ( דרך דברים שאי אפשר לבטאם בהקשר של השיח המסוים ;) unsayable ( המשך בדברים שקשה לבטאם בכל הקשר שהוא וכלה בדברים שמסוכן מדי לבטאם או אפילו לדעת אותם . ) unspeakable (

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help