sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בקטגוריות משתנה על פי בחירות החוקר . כך למשל , קטגוריה יכולה להיות צרה , ומורכבת מכל הקטעים בסיפור שנוגעים באירוע אחד מסוים בחיי המשתתף ( גיוס , נישואין או לידת הילד הראשון ) או מקטעים הנוגעים לאירוע דיאלוגי אחד ( מפגש ראשון , משבר בשיח . ( לחלופין , קטגוריה יכולה להיות רחבה , ומורכבת מכל הקטעים בסיפור הנוגעים לתמה שלמה ( קשרים ומערכות יחסים ועוד . ( 7 קריאה קטגוריאלית-צורנית : התמקדות המאזין היא במאפיינים צורניים-לשוניים , סגנוניים ואחרים - של יחידות טקסט תחומות ומוגדרות . שאלות כגון ' מהן המטפורות שבהן הדובר משתמש ' ? או ' מהי מידת השכיחות של דיבור פעיל לעומת דיבור סביל ' ? הן מעניינה של קריאה קטגוריאלית-צורנית . סוג ניתוח זה של דיאלוג מאפשר לימוד רחב על יחסי הכוח בתוך השיחה ( מי שואל יותר , מי משיב , מהי האינטונציה של כל משתתף בשיח ועוד . ( ההבחנה בין ארבעה תאים אלו במודל לא תמיד פשוטה וחד משמעית . לעתים תוכן וצורה כרוכים זה בזה , ולא אחת ההבחנה ביניהם קשה ביותר . כך לדוגמה , ראוי שבחינה צורנית של התפתחות העלילה תתבסס על תוכני הסיפור . גם ההבחנה בין ניתוח קטגוריאלי להוליסטי אינה טוטאלית : לעתים , גם למידה מניתוח קטגוריאלי משמשת להכרת האדם כאישיות שלמה , הוליסטית . בתחום חקר הדיאלוג עדשה זו מאפשרת הבנה טובה יותר של כל משתתף בדיאלוג , מבחינת עולמו הפנימי , מטרותיו ותפיסותיו כשלעצמו , אולם ייחודה הוא בלימוד על האינטראקציה הדיאלוגית , המתאפשר באמצעותה : על התמקמות הדוברים בזיקה לעניין הנדון ובזיקה לדוברים האחרים . במובן זה , האינטראקציה הדיאלוגית נתפסת כ'נרטיב , ' וכך ההתבוננות בתוכני השיח הדיאלוגי ( קריאה קטגוריאלית-תוכנית ;( רגישות לשאלות כגון ' מהו הטון הרגשי בשיחה ' ? ( קריאה קטגוריאלית-צורנית ;( ערנות ליחסי הכוח הנוצרים בו , כגון מי קובע את נושא השיחה ( קריאה קטגוריאלית-תוכנית ;( מתי נוצרת התפתחות בשיח ומתי תקיעות ( קריאה הוליסטיתצורנית ;( אילו תפקידים מקבלים עליהם המשתתפים בדיאלוג ( קריאה הוליסטית-תוכנית . ( כל אלו מדגימים שימוש מגוון במודל להבנה עשירה יותר של האינטראקציה הדיאלוגית . העדשה השנייה עדשה זו היא חידוד הקשב לשתיקות בדיאלוג , לדברים שנרמזו , נקטעו או נעדרו מהשיח אך הם חלק ממנו . הנטייה הטבעית של מאזינים וחוקרים היא להאזין לדברים שנאמרו ולמי שמבטא את עצמו בדיבור . בייחוד בולטת נטייה זו בקבוצה שבה יש צורך להתבלט באמצעות התבטאות מילולית , ומי שאינו מדבר עלול להיתפס כ'לא קיים . ' למעשה , הקשבה לשתיקה היא סוג של קריאה קטגוריאלית-צורנית , אך בשל חשיבותו של היבט זה הוא יידון כאן כדרך ניתוח מובחנת . יש כמה אפשרויות לפרש שתיקה בהקשר של דיאלוג , לא בהכרח כהיפוכו של השיח או היעדרו , אלא כחלק ממנו . אפשרויות אלו להבנת שתיקה בסיטואציות של דיאלוג מעשירות את הבנת השיח . 7 שתיקה כאסטרטגיה - עמדה זו היא אסטרטגיה שהדובר בוחר בה מכיוון שלדעתו היא תביא לידי הפתרון המהיר ביותר של הבעיה בסוגיה הנדונה . לא מדובר בהדחקה או בהכחשה אלא בהחלטה מודעת . דוגמה אחת אפשרית היא : " לעשות את כל מה שצריך בדרך השקטה כדי להוכיח למתנגדיי שהם טועים . שתיקה תועיל יותר מצעקה . " בהקשר הזה , המשתתף בדיאלוג בוחר בשתיקה ביודעין כדי לקדם את ענייניו .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help