sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בצורה נחרצת . עבור כל סיפור הרואה אור יום , סיפורים אחרים שאינם מסופרים נשארים בצל , מצונזרים ומדוכאים ( ג'קסון , , 2002 מצוטט אצל בר און , , 2006 עמ' . ( 11 במובן זה , הדיאלוג הוא נרטיב ייחודי , המכיל בתוכו את הסיפורים של משתתפיו - הגלויים , הסמויים , החרישיים , והלא מסופרים - ובד בבד מתרחשת בו דינאמיקה בין הדוברים . בשל הקשר ההדוק בין נרטיב ובין דיאלוג מוצע במאמר זה לשאול תובנות מן השיח הנרטיבי המחקרי לחקר הדיאלוג . עם זאת , ישנם גם הבדלים ניכרים בין גישה המתמקדת בנרטיב של היחיד ובין גישה המתמקדת בדיאלוג כיחידת המחקר . העיקרי שבהם הוא היות הדיאלוג שיח שבו נוכחים לפחות שני נרטיבים מוצהרים . בגישה החוקרת את הדיאלוג מושם דגש על האמור מפי כל אחד מהצדדים בדיאלוג , אך גם על האינטראקציה הדיאלוגית כשיח לעצמו . במאמר זה יתוארו כלים שהתפתחו בתוך הגישה הנרטיבית לניתוח סיפורי חיים המסופרים בעל פה או בכתב , ושיכולים לשמש לניתוח דיאלוגים . להלן יידונו שלוש עדשות מרכזיות שבעדן אפשר להתבונן בדיאלוגים , ויודגמו אפשרויות להמחשתן . העדשה הראשונה עדשה זו היא הבחירה בסוג הניתוח של הדיאלוגים , והיא נעה בין שני צירים : האחד המתמקד בתוכן הטקסט או בצורתו והשני המתמקד בטקסט השלם ( הוליסטי ) או בחלקו ( קטגוריאלי . ( שילוב בין שני צירים אלו יוצר מודל שבו ארבעה תאים ; ארבעתם נוגעים לאפשרויות קריאה ופענוח של טקסט : קריאה הוליסטית-תוכנית ; קטגוריאלית-תוכנית ; הוליסטית-צורנית ; קטגוריאלית-צורנית . ) Lieblich , Tuval-Mashiach and Zilber , 1998 ( כל אחת מדרכי הקריאה האלה היא אפשרות לניתוח בדגש מסוים על הטקסט הסיפורי , ובהשאלה - גם הדיאלוגי . 7 קריאה הוליסטית-תוכנית : משתמשת בסיפור השלם של היחיד ומתמקדת בתוכן שמוצג בו . התמקדות המאזין היא בנאמר ובמסרים התוכניים של הדובר בסיפור או בדיאלוג . גם כשנעשה שימוש רק בחלקים מתוך הסיפור ולא בכולו ( כגון פתיחה או סיום ) המאזין , המבקש לנתח את הטקסט , עוסק בקטע הנבחר מתוך הקשרו אל הטקסט כולו , ומפרש אותו בזיקה לתוכן שעולה משאר חלקי הסיפור . 7 קריאה הוליסטית-צורנית : התמקדות המאזין היא במבנה או בהיבטים צורניים שמאפיינים את העלילה הכוללת של הסיפור . אם בקריאה ההוליסטית-תוכנית המאזין שואל את עצמו מהו התוכן העיקרי של הסיפור , הרי בקריאה הוליסטית-צורנית הוא מנסה לענות על השאלה איך : באיזה אופן עולם התוכן מתממש בסיפור כולו ? קל להבין את המשמעות של קריאה הוליסטית-צורנית אם חושבים על ביטוי גרפי של התפתחות העלילה הסיפורית . לדוגמה , כיצד מתפתחת העלילה המרכזית בנרטיב ? האם המסר המרכזי מועבר כסיפור של התפתחות או כסיפור של הידרדרות ? בהקשר לתחום הדיאלוג : האם הדיאלוג סטטי וחוזר על עצמו או שהוא מתפתח ומשתנה ? 7 קריאה קטגוריאלית-תוכנית : מוכרת יותר בכינויה ' ניתוח תוכן . ' המאזין מגדיר קטגוריות של הנושא הנחקר , מבודד חלקים מהטקסט , מסווגם , מקבץ אותם לקטגוריות על פי נושאיהם ונותן להם פרשנות . בשיטת קריאה זו מקובל מאוד עיבוד כמותי של החומר . מידת ההכללה

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help