sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

בין טקסט , סב טקסט וקונטקסט : מבט נרטיבי על דיאלוג רבקה תובל-משיח אחת מנקודות המוצא המרכזיות בגישה הנרטיבית היא התפיסה שבני אדם הם מספרי סיפורים מטבעם , וכי סיפורים מגלמים בתוכם משמעויות החשובות ליחיד ולתרבותו . דרך הסיפור אנחנו יכולים להבין את העולם שסביבנו , את האחרים ואת עצמנו , ועל כן יש לסיפור כוח מארגן . במובן זה , סיפור החיים לא רק מבטא את התובנות בעלות המשמעות לאדם , אלא גם מעצב תובנות חדשות בתהליך מתמשך Bruner , 1986 , 1987 , 1990 ; Clandinin , 2007 ; McAdams , 1993 , ( . ) Polkinghorne , 1988 ; Rosenwald and Ochberg , 1992 לטענת אוליבר סאקס : כשאנחנו רוצים להכיר אדם אנחנו שואלים : מה הסיפור שלו - הסיפור האמתי הכי פנימי שלו ? - כי כל אחד מאתנו הוא ביוגרפיה , סיפור . כל אחד מאתנו הוא עלילה ייחודית , הנבנית ללא הרף , באורח לא מודע , על ידינו , באמצעותנו ובתוכנו - באמצעות התפיסות , התחושות , המחשבות והפעולות שלנו , ולא פחות באמצעות הדיבור שלנו , התיאורים המסופרים שלנו . מבחינה פיזיולוגית וביולוגית אין בינינו הבדלים רבים , מבחינה היסטורית כסיפורים - כל אחד מאתנו יחיד ומיוחד במינו ( סאקס , , 1990 עמ' . ( 121 הניסיון להגדיר מהו נרטיב אינו פשוט כל כך , והגדרות החוקרים מגוונות מאוד . במאמר זה יוגדר הנרטיב על פי הצעתה של צ'ייס : ) Chase , 2005 ( נרטיב כתוצר מילולי , יכול להיות בעל פה או בכתב , ולהיווצר במהלך מחקר שדה , ריאיון או שיחה ספונטנית בין אנשים . בכל אחת מסיטואציות אלו , הנרטיב יכול להיות ( א ) סיפור קצר וממוקד על אירוע מסוים ועל גיבורים מסוימים או ( ב ) סיפור מורחב על היבט מתמשך ובעל משמעות בחיי המספר כגון חיי נישואין , עבודה , מחלה וכדומה או ( ג ) נרטיב על כל מהלך חיי האדם מלידה ועד להווה ( שם , עמ' . ( 652 במובנו הרחב , סיפור חיים אישי של אדם הוא סוג של דיאלוג , ובו מאזין אמתי או מדומיין ; שכן סיפור אישי לעולם אינו נוצר בחלל ריק . כשאדם מספר סיפור , בעל פה או בכתב , הוא מספרו למאזין אחד לפחות , וסיפורו נבנה , גם אם שלא במודע , כדי לשרת מטרות בתוך הקשר שבין המספר למאזין . ) Alasuutary , 1997 ( גם הטענה שכנגד נכונה : כל דיאלוג בין אנשים מערב מפגש בין נרטיבים , ולכן דיאלוג הוא נרטיב מורכב , שהוא תוצר של יותר ממספר אחד . בהקשר זה טוען ג'קסון : בעוד שסיפור סיפורים יכול לעזור לנו ליישב בין שדות ניסיון , אשר מצד אחד מורגשים על ידינו ושייכים לנו ... ומצד שני מורגשים על ידי אחרים ונחלקים או שייכים לאחרים , סיפורים יכולים לטפח איבה וחוסר הרמוניה ולנהוג באלימות כלפי חוויות שנחוו , כפי שהבדלים מוגזמים עושים

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help