sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

אפיון זה של הצגה ושל שיח על עבודה ארגונית מעורר סקרנות : האם הפירוש , כפי שהוא מוצג לפני הקורא , הוצג כך גם לפני הנועץ ? אם כן , מה הייתה ההשפעה של השיתוף בפירוש : האם הנועץ תפס את הפירוש כבעל משמעות ? או שמא נחווה כמנותק מצרכיו ? האם הנועץ היה יכול לעשות בפירוש שימוש פורה בעבודתו , ואם כן , כיצד נעשתה עבודת ' תרגום' הפירוש לפרקטיקה הארגונית – האם הניח היועץ כי תרגום זה הוא שלב או מהלך שהנועץ אמור לעבור בגפו ? האם היועץ היה שותף פעיל במהלך זה , ואם כן , כיצד הוסיף להנחות שלב זה בייעוץ , ואילו דילמות נוספות התעוררו במהלכו ? אפשר לשער כי בתהליך שתואר לעיל , שבו מוצעות תובנות פסיכודינמיות , הפירוש יכול להותיר רושם עז , והנרטיב שהיועץ מציע הוא סיפור שלם ואסתטי . לעומת זאת , במחויבות למלאכת התרגום הפרקטי , כלומר במאמץ לנסח השתמעויות פרקטיות לתובנות , יש סיכון שייחשפו בתוך הפירוש סדקים ומהמורות . כאשר ישנן המלצות מעשיות המנוסחות מתוך התובנות , אפשר לחזור ולבחון אם התובנות תרמו לחשיבה הארגונית , ואם אכן סייעו ליצירת שינוי ארגוני של ממש , כלומר אם הפירושים היו מדויקים וממצים או שמא יש צורך בחשיבה מחודשת . ייעוץ אישי באוריינטציה פונקציונאלית בתחום הייעוץ הארגוני יש מגוון תפיסות שמקורן בסוציולוגיה או בפסיכולוגיה החברתית , המחויבות לתוצאות – גישות פונקציונאליות סטרוקטורליות , כפי שמזהה פורד . ) Ford , 1999 ( לדוגמה הפרקטיקה המתפתחת של ה'אימון' . ) coaching ( בהכללה נוכל לסכם כי ביסוד תפיסות האימון השכיחות עומדת הנחת עבודה משותפת : תהליך הייעוץ רתום במלואו להצגת תוצרים . היעדים נקבעים מראש , ותהליך האימון מתנהל סביב בחינת אופני עבודה ודרכים אלטרנטיביות המותאמות לנועץ , לשם השגת יעדים אלו . תפיסות אלו מושתתות על מחויבות מוקדמת של היועץ למטרות הארגון , כפי שמציגים אותן הנועץ או הארגון או מי מטעמו , אלא אם הנועץ מגיע לייעוץ באופן פרטי . ואולם גם בייעוץ פרטי הגדרת מטרות התהליך מראש ומחויבות מלאה להן הן רכיב בעל משמעות בתהליך . תיאוריות האימון מדגישות את הנורמטיביות של הנועץ ; את העיסוק בעתיד ( לעומת חשיבות של אסוציאציות מהעבר במסגרת ייעוצית פסיכואנליטית ;( את המרכזיות של בניית תכניות פעולה להשגת היעדים ; את חשיבות ההסתגלות של הפרט לדרישות הארגון ; ואת האפקטיביות כמדד להצלחת הייעוץ ( כפי שמלמד הקוד האתי של – ICF האיגוד הבינלאומי של גישת ה , coaching וכן גם אצל כ"ץ , ; 2005 בלנצ'רד והומאן , . ( 2006 תיאוריות האימון אינן תרות אחר הלא ידוע , להפך – המתאמן מנותב למסקנה מתבקשת באמצעות סדרת שאלות . כמו כן , יש שאיפה לחשוף יכולות או משאבים קיימים , ולבחון במהלך תהליך הייעוץ כיצד אפשר לרתום אותם לשיפור הישגיו של הנועץ . גישות האימון מתעניינות בסובייקטיביות רק אם התבוננות זו יכולה לסייע להגדיר את מטרותיו של הפרט , את ערכיו , את צרכיו ואת כלי החשיבה , הניתוח והתכנון העומדים לרשותו . באשר לסוגיית המרכזיות של היחסים בין היועץ לנועץ , גישת האימון השכיחה , לפחות בהצהרתה , אינה מעודדת יחסי תלות ביועץ אלא מושתתת על תפיסת הנועץ כלקוח בעל מסוגלות . מכל מקום , אין בגישה זו עולם מושגי המלמד על התעניינות מיוחדת ביחסים המתהווים , ובוודאי שלא בהתמקדות על החלק הלא מודע או הנסתר שבהם .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help