sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המעשה , שכן מהלכו ישתלשל מאליו בעקבות עיבוד מלא ומדויק יותר של הייצוגים הפנימיים של המציאות האישית והארגונית . יתר על כן , עיסוק במעשה עלול לפגוע ברוח המתבוננת ובמקורות האנרגיה הפנימיים של הלך רוח זה . ברנשטיין ניסח את הרעיון תוך הבעת דעתו הביקורתית על עמדה זו , כך : " הצורך לשמור על הפורום ( ההידיינות של אנשי המקצוע ב'אפק ( ' כמטריצה שבה האנרגיה נשארת בתוך המעגל הפנימי של המערכת ומזינה אותה בחיי דמיון ורוח עשירים , ומשם כבר כל אחד יכול – בזמן הנכון ובמקום הנכון – לפעול בדרכו שלו , ליצור , לעשות בעולם במציאות" ( ברנשטיין , . ( 2007 למשל , במקרה של ת' עמדה פסיכואנליטית מסורתית תגרוס כי עבודת הייעוץ החשובה היא בחשיפת החרדות של העובדים ובדיבור על מקור הנטייה של ת' לייחס משמעויות שליליות לתגובותיהם . כלומר , ההישג של הייעוץ הוא בהכרה של ת' שבמקום לראות מלכתחילה את פגיעותם של העובדים , היא מיהרה לייחס לתגובותיהם הנמנעות פירושים שליליים – פירושים שייתכן שנובעים מתוך החרדה שלה עצמה לעמוד בציפיות הממונים עליה . לרוב במקום זה מסתיימת ההתערבות הפסיכואנליטית . יש הנחה סמויה כי הנועץ , לצורך העניין , 'ת בהיותה בעלת ניסיון בתחום מקצועי–עסקי אשר ליועץ עצמו אין בו ניסיון עשיר משלו , תוכל להסיק את המסקנות המעשיות הנכונות . ואולם , בפועל נועצים רבים חווים שעמדת ייעוץ זו מותירה אותם לבדם במהלך אשר בעיניהם אינו טריוויאלי כלל . דוגמה לייעוץ שבו התעוררה תחושת תסכול מעין זו מתוארת להלן : , 'ד מנהלת בראשית דרכה הניהולית , נתונה בתהליך ייעוץ זה כשנה בהקשר לקשיים בהשגת שיתוף פעולה מצד העובדים שבתחום אחריותה . את הקשר עם היועץ היא מתארת כנעים ביותר , ואת היועץ כרואה ללבה ומגויס להתפתחותה בתפקיד הניהול . לדבריה , הייעוץ הוא תהליך פורה ביותר של השגת תובנות חשובות הנוגעות למוטיבציות ולנקודות הפגיעות שלה כמנהלת , ותובנות יקרות ערך על הדינמיקה בין העובדים . עם זאת , ד' טוענת כי כאשר היא פונה ליועץ בשאלה : " אם כן , מה עליי לעשות " ? תשובתו היא לרוב : " את מתמצאת טוב ממני בעבודתך , ובוודאי כבר תדעי כיצד תובנות חדשות אלו יוכלו להנחות אותך במהלך היום יום המקצועי . " אף שיש בתשובתו היגיון פנימי , חווייתה של ד' היא של מהלך קטוע . תהליך הייעוץ , מוצלח ככל שיהיה , אשר אינו מחויב לתרגום הפרקטי – במישור העקרוני או במישור של פרטי היישום של התובנות – נתפס פעמים רבות אצל הנועצים כחלקי . בהמשך אנסה לטעון כי מהלך כזה עלול להיות חלקי גם ברמת ההמשגה . בהקשר להימנעות ממחויבות לתרגום הפרקטי מעניין להיווכח במגמה העולה מתוך סקירה של מאמרים פסיכודינמיים שעניינם עבודה עם ארגונים ( למשל , בירן , ; 2001 האלטון , . ( 2003 ניכרת מגמה של תיאור דילמות ארגוניות , ולאחר מכן ניתוחן , תוך החלה של מושגים פסיכואנליטיים מתיאוריות קליניות על הפרט או על הקבוצות . כלומר , מושגים שבמקורם התיאורטי נוסחו לצורך הבנת דינמיקה אינטרפסיכית של הפרט – הכחשה , פיצול , השלכה , הזדהות השלכתית ועוד מקושרים אל ארגונים , תוך ניסיון להרחיב את התבוננות היועץ והנועץ במהלכים מערכתיים . נראה כי מאמרים אלו מסתיימים לא אחת בניתוח הדינמיקה שהוצגה , וחוסכים מהקורא את הפירוט של תרגום ההבנות לפרקטיקה הארגונית .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help