sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

עדיין איננו העניין עצמו ; למשל , דיבור על מחלקות אחרות , מקבילות , בארגון - " השמעת על מה שקרה אצל ? " ... ( בהמשך נטפל בשאלת החלוקה לסוגות של ה . ) ”small-talk " אנחנו עדיין עומדים , מתכוננים להתיישב , מנקים מהשולחן ערמה של כל מיני תדפיסים ודוחות , ומגלגלים נושאים שונים - הרי אפשר לומר הרבה בדקה הזאת , וכל מה שנאמר שם יכול להיות בעל מידה לא קטנה של רלוונטיות לייעוץ : למה שנאמר בפגישת הייעוץ הקודמת או למה שתכננו " ) תכננו" - הנועץ אתי יחד , או אני ביני לביני ) שיהיה בפגישת הייעוץ הזאת . מהו עולם האסוציאציות שיש ביכולתו להאיר את החלק הזה של פגישת הייעוץ ? אם נשתמש במטאפורה מעולם הארכיטקטורה , נחשוב אולי על פרוזדור , מסדרון או מעבר - מרחב אשר מביא אותנו מהמקום ה"אחר" אל המקום שאליו אנו רוצים להגיע . בדרך כלל אל בניינים בעלי חשיבות סמלית גדולה ( ארמון , בית משפט , מוזאון ) מוביל מרחב כלשהו אשר מדגיש את הנפרדות שלהם משאר הבניינים . איננו מוצאים אותם באמצע הרחוב , בין בית מספר 32 לבית מספר . 36 יש מבואה , יש מרחב אשר מוביל אליהם , ומעביר את ההולך תהליך כלשהו של הכנה לפגישה עם אותו בניין ועם מה שהוא מייצג . המגבלה המרכזית של המטאפורה הזאת היא קביעותה והיותה חד סטרית , בלתי הדדית ופיזית מאוד . בעולם האסוציאטיבי הזה , הארכיטקט קובע אחת ולתמיד את מערכת היחסים המתנהלים בין הבניין לבין הבאים בשעריו . לרוב מה שבנוי לא ישתנה - אלא אם ייקבעו אירועי השיפוץ והבנייה הבאים , שגם הם יקבעו את היחס בין הבניין לבין הבאים אליו . כמו כן , ברור גם כי היחס הוא א סימטרי : מהבניין לאדם - אך מעט ממה שיעשה האדם ישפיע על הבניין ( עם זאת , אפשר לדמיין אינטראקציה מסוימת ביו הבניין לאדם - זה קורה אפילו בבית פרטי כשגלאי תנועה מפעיל תאורה בלילה . ( המטאפורה הדומיננטית לשלב הזה בקשר בינינו - בין הנועץ וביני - אינה יכולה להיות של פטפוט בקוקטייל , אלא יותר של פלירטוט . ואולי אף יותר מכך : אם נשתמש בעולם האסוציאציות הקשורות בענייני אהבה , אפשר לומר שעלינו להגיע למעמדו של " המשחק המקדים , " של מה שמוביל אותנו אל הדבר ה"אמתי , " אל זה אשר אנחנו רוצים להגיע אליו , לב העניין . גם כאן תעלה השאלה של הגבול ( והקוראים כבר ישלימו את הפרטים , ( ונראה לי כי בהקשר הזה קשה לציין גבולות . המעניין אם כן , מנקודת המבט הזאת ב ”small-talk " הוא אם חלה טרנספורמציה או מטמורפוזה " ) שינוי צורה" במקור היווני העתיק - אם כי כאן מדובר בעיקר בשינוי תוכן ומשמעות ;( בלי שיהיה אפשר לציין כיצד ה ”small-talk " הופך לדבר עצמו ומתי - באיזה שלב של ה . ”middle-talk " מכל מקום , התהליך של יצירת אין ספור " דיבורים" הנבדלים זה מזה במידת קרבתם לדיבור עצמו , מביא לידי היעלמות ה . ”small-talk " מזווית אחרת , אם ה ”small-talk " הוא הדרך למלא את הטריטוריה - במונחי מרחב וזמן - בין ה"לפני" של הפגישה לבין ה"בתוך" שלה - אזי המרחב הזה נכבש בידי התוכן החשוב , הרלוונטי , באמצעות " העבודה" שלנו כיועצים . נראה לי כי מבחינת היועצים יש אמביוולנטיות או מתח לא קטנים כלפי זמן הפתיחה . זה שלב בפגישת הייעוץ שהיינו רוצים , אולי , לדלג עליו . עם זאת , הפתיחה היא שלב ( שלב של ממש , בזה מתחיל המפגש ) שאנו , היועץ והנועץ , איננו יכולים בלעדיו . כלי או מטרה ? נראה לי כי אי אפשר לאפיין מצבים שבהם אנו רוצים לנהל " דיבור קטן" ככזה , ולהבדיל ביניהם לבין מצבים שבהם אין מנוס מלהשתמש בו ככלי להגיע לדיבור הנכון , לעניין עצמו . אנו רוצים

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help