sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

" אבל אני בטוח שבאת בגלל סיבה מסוימת . " " אה , אני מבין - אשתי שלחה אותי . " " אה , אני מבין . " ( אבל האם אני באמת מבין ? לפי שעה , הדבר היחיד שברור לי הוא שלא התגלו לי פרטים נוספים מאז התבקשתי , בפתק תמציתי מרופאו , לקבל את הפציינט הזה - בעלה של חולת דלקת ריאות שבה טיפל . "זה שייך יותר לתחום שלך , " הוא אמר ) " הרופא שלך בטח חשב שאתה זקוק לעזרתי . מדוע ? " " איך אני יכול לדעת ? האם הוא לא ציין את הדברים בפתק שהוא צירף ? " " אני חושב שהוא ציפה שאתה תספר לי על כך בעצמך , אם כי עד כה לא סיפרת לי דבר . " ( טעות - הבנתי אותה עוד לפני שסיימתי את המשפט . נשענתי אחורה והמתנתי . הוא הביט בי בחזרה והמתין לשמוע עוד , על פניו נסוכה הבעה בלתי מוטרדת . באותה העת חשבתי לעצמי שלא נוכל להמשיך לשבת בשקט , אבל לא יכולתי לחשוב על שום חלופה אחרת . ככל שעבר הזמן כך הרגשתי שחל שינוי כלשהו ושהפגישה הפכה למעין מלחמת רצונות . ואולם , מן הראוי שנשאל מה הוא "רצון . " מה פרויד אומר על כך ? או מלאני קליין ? אברהם ? ואולי פרנצי (? " האם היית מעדיף שאלך עכשיו , דוקטור ? " " בבקשה , אם אתה לא רוצה להישאר , או " ... ( לא גמרתי את המשפט ) " או מה , דוקטור ? " ) Bion , 1992 , pp . 364-365 ( מה שמשתמע מהקטע המצוטט לעיל ( גם אם ביון רצה להדגיש דבר מה אחר ) הוא שיש טעם למקד את תשומת לבנו בחלקים ראשוניים במפגש הטיפולי או הייעוצי , אשר אינם זוכים לתשומת לב ראויה . מתואר כאן היטב המאבק בין רצון המטפל לא לנקוט עמדה כביכול , להיות פסיבי כביכול , לא יודע כביכול , תמים ו"נקי" כביכול , לבין המניפולציה הנגדית של המטופל - ספק תמים , לא יודע ולא מבין , ספק שוקל כל מילה ושתיקה בקפדנות . כפי שרמז ביון בעצם הבאת המושג " רצון , " הפסיכואנליטיקאי נדחף מכיסאו הניטרלי כביכול אל הזירה של מאבק הרצונות בין שניהם . אנחנו יכולים רק לדמיין שאילו היה המשך לפגישה הראשונה הזאת , מאבק הרצונות המתואר כאן היה בא לידי ביטוי , וסופו להיות חלק מהתמות המרכזיות בטיפול . הדוגמה שהובאה כאן איננה שאולה מעולם הייעוץ הארגוני , אך יש קווים מקבילים רבים בין הייעוץ לטיפול - בוודאי בעבור יועצים שמשתייכים לאסכולות הפסיכואנליטיות . האם חילופי הדברים שצוטטו כאן הם בהגדרה של " דיבור קטן ? " על פניו , מה שאנו רואים כאן נדמה כהפך הגמור . זו צלילה ישירה לתוך עולם הרגשות או הכוחות המנטליים של המטופל הפוטנציאלי . אין כאן " דיבור קטן . " יש דיבור שמראהו תמים , אבל הוא בוודאי ישמש את ביון כחומר דיאגנוסטי ממעלה ראשונה . אך מה יקרה בפגישות הבאות ? האם גם בהן תחל השיחה היישר בעניין המרכזי או שמא יתפתח "דיבור קטן" עד אשר המטופל והמטפל יתפסו כל אחד את מקומו בחדר ? על סגולות "הדיבור הקטן" כעת עלינו לגשת למשימה הבאה שלנו : לברר מהו , ”small-talk " ומתי , אם בכלל , הוא נעשה - ”middle-talk " דיבור שכבר איננו מנותק מהייעוץ , מהמשימה הראשונית של היועץ בפגישה , אבל

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help