sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ראו בדיבור דרך מועדפת לשיפור המצב הקיומי של האדם , ככל שמצב זה נקבע באופן נפשי ולא פיזי . הדיבור מגיע לנפשו של אדם ואולי אף מתאר את אופי הפעילות הנפשית עצמה . זו תנועה של משמעויות בעלת אופי של פנייה ומענה . באמצעות הדיבור , החיצוני או הפנימי , האדם מעצב את יחסו האתי למציאות – מחייב משמעויות מסוימות ופוסל אחרות . סוקרטס ופרויד ראו את תפקידם – תפקיד הפילוסוף ותפקיד המטפל – לסייע לאדם , באמצעות טכניקת השיחה שפיתחו , לדבר עם עצמו כדי לשפר את מצבו הקיומי . סוקרטס , שאמו הייתה מיילדת , דימה את עצמו למיילד שעוזר לאדם להוציא את האמת מתוכו ולא למי שמשכנע אדם אחר לקבל את דעתו . לפיכך העדיף סוקרטס את הדיאלוג על פני הנאום . פרויד חשש מהאופי הסוגסטיבי של הדיבור הטיפולי , ולכן בשלב מוקדם מאוד נרתע מן ההיפנוזה והעדיף את האסוציאציות ואת פשר החלומות . כך , הדגישו שניהם את חשיבות הדיבור כאמצעי לפנייה ולמענה ולא ככוח כופה ( הסופיסטים היוונים , שכנגדם יצא סוקרטס , התעניינו יותר בדיבור ככוח כופה . ( לפיכך , אם מקבלים קו מחשבה זה , אפשר לטעון שדיבור אתי הוא דיבור שמאפשר פנייה ומענה ואילו דיבור לא אתי הוא דיבור כופה , שאיננו קשוב לפנייה של האדם האחר , קל וחומר איננו מבקש לתת לה מענה . מקורות אפלטון , ( 1979 ) "גורגיאס" מתוך כתבי אפלטון , כרך א , יוסף ג . ליבס ( תרגום , ( ירושלים ותל אביב , שוקן . אפלטון , ( 1979 ) "פידון" מתוך כתבי אפלטון , כרך ב , יוסף ג . ליבס ( תרגום , ( ירושלים ותל אביב , שוקן . ויטגנשטיין , ל' , ( 1995 ) חקירות פילוסופיות , עדנה אולמן מרגלית ( תרגום , ( ירושלים , מאגנס . לוינס , ע' , ( 1995 ) אתיקה והאינסופי , אפרים מאיר ( תרגום , ( ירושלים , מאגנס . פוקו , מ' , ( 2005 ) הארכיאולוגיה של הידע , אבנר להב ( תרגום , ( תל אביב , רסלינג . פרויד , ז' , ( 2005 ) הטיפול הפסיכואנליטי , ערן רולניק ( תרגום , ( תל אביב , עם עובד . . Cicero ) 1976 ( , De Inventione , Habbell , H . M ) Trans . ( , Cambridge , Harvard University Press הערות . 1 מאמר זה מבוסס על הרצאה שניתנה בכנס " פסיכואנליזה בארגונים ובחברה" שנערך ב 3 בינואר 2007 בהרצליה . . 2 ראו : ; Cicero , 1876 : I , 1-9 ויטגנשטיין , : 1995 סעיף . 25 . 3 לדיון של אפלטון בסוגיה זו ראו : הדיאלוגים "גורגיאס" ו"פידון . " . 4 זה הרעיון היסודי בתפיסת השפה המאוחרת של ויטגנשטיין , כפי שהיא מנוסחת בספרו חקירות פילוסופיות . פוקו פיתח השקפה זו בספרו הארכיאולוגיה של הידע . . 5 לקווים המרכזיים של תפיסתו זו של לוינס ראו : לוינס , . 1995 . 6 ראו : "הטיפול הנפשי" מתוך פרויד , . 2005

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help