sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מודרנית בפילוסופיה הקונטיננטלית . שניהם , כל אחד בדרכו ובמושגיו , ביקשו להדגיש כי משמעות המבע בשפה נקבעת לפי ההקשר החברתי והלשוני שבו הוא מבוטא , ואיננה עומדת לעצמה . רעיון זה בא לידי ביטוי בדיונו של ויטגנשטיין בשפה באמצעות המושג " משחק שפה" , ) language game ( ואילו בדיונו של פוקו באמצעות המושג " שיח" . ) discourse ( אמנם , לא מדובר במושגים זהים ויש הבדל ניכר בין הפילוסופיה של ויטגנשטיין לפילוסופיה של פוקו , אך שניהם מביאים לידי מסקנה עגומה מבחינה אנושית : השפה היא מערכת סגורה שאיננה מאפשרת לאדם לבטא את עצמו אלא משקפת את "משחק השפה" או את ה"שיח" שבו האדם מוצא את עצמו . פילוסופיה של הדיבור – נציג חשוב של הפילוסופיה של הדיבור הוא לוינס הצרפתי . לטענתו , משמעות הדיבור היא אתית ואיננה כפופה לתוכן של השפה . רוצה לומר , הניתוח של מבנה השפה שנעשה בפילוסופיה של השפה איננו יכול להסביר את המשמעות המיוחדת של הדיבור . לפי לוינס , בעל ההשקפה הדתית , הדיבור הוא ביטוי וסמל לאנושיות ( וכן לאלוהות . ( הוא יוצר קשר בין ישויות ששום גישור פיזי אינו יכול לחבר ביניהן . באמצעות קשר זה לוינס אף מגדיר את " האחר : " מי שאני קשוב אליו וחש חובה לתת לו מענה . יתר על כן , טוען לוינס , " האחר" הוא שחושף בפניי את אחריותי כלפיו , ומכאן את חירותי להשיב לו ומפתח נחוץ כיצד להשיב . המפגש עם " האחר" מגלה לי את קיומי כסובייקט – ישות בעלת חירות ואחריות . לוינס מכנה מפגש זה עם " האחר" מפגש של "פנים אל פנים , " ורואה בו נקודת מוצא לחיים אתיים – חיים של סובייקט . אם כן , התמקדות בשפה מביאה לידי מסקנה עגומה ביחס לדיבור : הדיבור איננו מבטא קשר של ממש בין בני אדם אלא משקף את הסיטואציה החברתית והמילולית שבה הם נתונים . לעומת זה , ההתמקדות בדיבור עצמו מובילה לראות בו פעילות ייחודית , שבאמצעותה נוצרת זיקה אתית בין בני אדם . לפי הבחנה זו , סוקרטס ופרויד הם פילוסופים של דיבור . סוקרטס סבר כי חיים ראויים הם אך ורק חיים המיוחדים לדיאלוג עם אנשים אחרים . פרויד כבר בראשית דרכו התעניין בכוחן הקסום של המילים לשמש גשר לעולמו הנפשי של האדם וכלי מרכזי לתרפיה פסיכולוגית . האדם – תופעת טבע או ישות רוחנית ? כדי להכיר בחשיבות של האתיקה ושל הדיבור יש לקבל את ההנחה שהאדם הוא יצור שחי בשני עולמות בו בזמן : עולם הטבע ועולם הרוח . עולם הטבע הוא עולמו של האדם ככל שמצבו הקיומי של האדם כפוף לכוחות הטבע ולחוקים ששולטים בטבע , ככל תופעת טבע אחרת . המדע האמפירי חוקר כך את האדם ומגיע להישגים רבים , הן בחקר הגוף הן בחקר הנפש . ואולם , כאשר הצלחה זו מביאה לידי צמצום דמותו של האדם לתופעת טבע בלבד נדמה , בעיקר למתבונן באדם מהזווית האתית , שיש בכך משום סילוף של דמות האדם ; האדם איננו רק תופעת טבע . עולם הרוח הוא עולמו של האדם ככל שהאדם שולט בעולמו . למרחב קיום זה שייכים מושגים כמו " תבונה , " " חירות" ו"יצירה . " יכולתו של האדם להתנשא מעל למציאות הטבעית מכונה " תרבות" ומשמשת עדות , בעבור המעוניינים בכך , למותר האדם מתופעות הטבע האחרות . ואולם , כאשר מפליגים בעמדה זו עד כדי דחיית הפן הטבעי של האדם , נדמה , לפחות למי שאיננו פוסל את הישגי המדע מכול וכול , שיש בכך משום סילוף ; האדם הוא גם תופעת טבע . הדיבור איננו יכול לשנות את חוקי הטבע אך הוא יסוד ראשון במעלה בעיצוב עולם הרוח של האדם . לכך , לדעתי , כיוונו סוקרטס ופרויד , כמו גם פילוסופים אחרים שעניינם הדיבור , כאשר

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help