sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לדבר על הנושא שבו עוסק הספר . מינוח הולם חשוב , כי המושגים שבהם אנו לתת משמעות לעולם מכוונת ישירות הן את תפיסתנו והן את מעשינו . כשקיים ערים למה שאנו רואים , למה שאנו שומעים , למה שיש בידינו למקם בהבנתנו , שגובשה אנו פועלים על פי השקפות העולם שלנו . אם כי למידה , כמשוער , אכן מתרחשת , חברות מודרניות רואות בה נושא לתשומת - וזאת בגלל מגוון של טעמים . אנו מפתחים תכניות לימוד ארציות , תכניות אימון במגזר העסקי , מערכות בית ספריות מורכבות . אנו שואפים לחולל למידה , לשלוט אותה , להאיץ אותה , לדרוש אותה , או אולי , ביתר פשטות להפסיק לעמוד בדרכה יהיה , אנו משתדלים לעשות משהו בנוגע אליה . לכן הפרספקטיבות שלנו על משמעותיות ביותר : אנו מכירים בלמידה בהתאם למה שאנו חושבים עליה , ואנו הלמידה - כאשר אנו מחליטים שחובה עלינו לעשות משהו בנושא - הן כקהילות והן בארגונים . אם נמשיך במעשינו אלה בלי לבחון את הנחות היסוד שלנו אודות טבעו של תהליך נימצא בסיכון הולך וגדל , שבו להנחות שלנו תהיינה הסתעפויות מטעות . בעולם מורכב יותר ויותר בקשרי הגומלין התוך פנימיים המתרבים בקצב מואץ , דאגות למידה מוצדקות בהחלט . אבל אולי יותר מהלמידה עצמה , התפיסה שלנו לגבי הדורשת בדחיפות תשומת לב , בייחוד כאשר אנו בוחרים להתערב בתהליך בקנה עושים זאת כיום . אכן , ככל שחשובה לנו סוגיה כלשהי , כך עמוקים יותר האפקטים של על הנושא שאליו אנו רוצים להתייחס . ככל שהציפיות גבוהות , כך הטעות ההתחלתית יותר . ככל שאנו נעשים שאפתנים יותר במאמצינו לארגן את חיינו ואת סביבתנו , ההשתמעויות של הפרספקטיבות , של התיאוריות ושל האמונות שלנו . ככל שתעצים עתידנו , כך נהיה מצווים להרהר יותר על הפרספקטיבות הנוגעות לפועלנו . ההשתמעות למאמצינו לארגן תהליכי למידה היא בכך שאנו חייבים להיות רפלקסיביים ביחס הלמידה ולאפקט שלו על הדרכים שבהן אנו מעצבים תהליכים אלה . תרומתי לצורך בהצעת מסגרת הרואה את תהליך הלמידה במונחים חברתיים , ואני מקווה שהיא תביא חשיבה מחודשת על העניין . הצד המעש * של התיאוריה פרספקטיבה אינה מרשם ; היא אינה אומרת לך מה יש לעשות . היא פועלת כמדריך - הדברים שאליהם יש להפנות את תשומת הלב , על הקשיים שלהם ניתן לצפות , ועל יש לגשת לבעיות . ם אם אנו מאמינים , לדוגמה , שידע מורכב מנתחים של מידע המאוחסן במוח , אזי אותו ביחידות מעוצבות היטב , לכנס נמענים צפויים של מידע זה בכיתה , במקום מכל הפרעה והסחת דעת , ולמסור להם מידע זה ברהיטות ובתמציתיות ככל האפשר מבט זו , מה שמייצג אירוע למידה למופת הוא מורה המרצה בפני כיתה - יהיה זה במרכז למידה מפעלי , או בחדר אחורי של ספרייה . אבל אם אנו מאמינים שהמידע המאוחסן במוח הוא רק נדבך מזערי של הידע , בחובו השתתפות פעילה בקהילות חברתיות , אזי המתכונת המסורתית אינה

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help